28 דצמבר, 2008

מבוא התהיות :


תהיות מבולבלות ונסיון לסדרם :
לבחור רמקול זה דבר קשה . לא רק\או בגלל שהוא הרכיב הבעייתי ביותר במערכת, או החשוב ביותר. (למרות האסכולות שמאמינות בכך) . אלא בגלל שהוא כנראה מהווה את עמוד התווך של המערכת כולה.

למדתי בתקופה האחרונה, בזמן האזנה אצלי בחדר , על כל רמקול שהבאתי.
היה אלמנט שחיבר את הסאונד למשהו מאד מוכר .
עם הזמן סיכמתי עם עצמי, ש הקולוראציה שמשותפת לכל האזנה והאזנה שהיית אצלי,
הגיע מהמערכת עצמה ולאו דווקא מהרמקול .
החדר יחד עם המקורות וההגברה, נתנו כל הזמן בסיס יציב לסאונד מסוים אחר.
על הבסיס הנ"ל התווספו הסופרלטיבים , היתרונות והחסרונות של כל רמקול ורמקול , ביחס לסינרגיה שלהם עם החדר והמערכת כמובן ויצרו מערכת בעלת פרזנטציה שונה .
התקציב לא היה גדול במיוחד ביחס לתחום (בגדול ) , אלה יותר תקציב שמאפשר לקבל רמקולים שעושים עבודה טובה מאד . ממוצבים מספיק גבוה "בסולם האודיופילי" (מה זה?) ומהווים בדרך כלל איזה מן
"SWEET SPOT" - בין מחיר גבוה ואיכות מוחשית.
כמובן שהתקציב גם נוצר מהמצב האקונומי הפרטי שלי , אך זה כבר נושא אחר שכל אחד נמצא בו באופן אישי .

אני מתעכב ממש בקצרה על עניין ה "SWEET SPOT" שציינתי פה -
רבים טוענים שכל אחד רואה את הנק' במקום אחר. כך שזה אולי עניין, או נושא מאד אינדיווידואלי.

מה שכן למדתי שיש שני כיוונים שיש עליהם הסכמה מסוימת .
הראשונה היא – לרכוש בתקציב קיים ביד שנייה ולא מכשיר חדש . כך - "הכסף שלך קונה יותר"
ואתה מעלה לעצמך את נקודת הייחוס ל "SWEER SPOT" של עצמך .
השנייה היא – למצוא את המכשיר של אותנ חברת אודיו שנמצא בדיוק בין מחיר גבוה במיוחד, לבין האיכות המוחשית. ממש לפני המצב של יישור העקומה.
מה זאת אומרת !? – אנו יודעים שבתחום (בדרך כלל) נוכל למצוא בכל חברה את המכשיר הטוב ביותר שלה. אך עם יחס לעלותו ולא בגישה אבסולוטית. (שוב כמובן, כל אחד כיס משלו והנקודה היא יחסית למה\או איך הוא חישב זאת לעצמו).

היופי הוא;
למצוא את אותם המוצרים שנמצאים בתפר..,לנסות אותם ובכך להחליט האם הנקודה מתאימה לכם.
לאחר מכן גם לבחור את הציוד הטוב ביותר עבורכם מכל מה שבחנתם.
עד כאן , הכל נחמד, בתאוריה .

בשלב ההחלטה לשדרג רמקולים, חשבתי על הנושא הזה ביתר תשומת לב .
בכדי להבין עם עצמי , על איזה תקציב צריך "ליפול" בכל חברה "רצינית" בכדי לקבל רמקול טוב מאד.
או "מספיק טוב" נקרא לזה. בכדי להחליף את הקיים וכמובן שיהיה בתפר"ברך השיפור".
כך שבשביל לשדרג אותו שוב, אצטרך לקפוץ במחירים פי כמה וכמה עד שאגיע לנקודה הבאה שהעקומה מתחילה לעלות .

אני עדיין לא כל כך בטוח שהתקציב שלי היה בנקודה הזו. למעשה הייתי קצת "נמוך" מזה אולי .
אך בשל "המצב" לא יכולתי להרשות לעצמי יותר .
(למה לא לחכות קצת אתם שואלים ..?! .. שאלה טובה , התשובה לא קלה כל כך ולכן נדלג עליה)
התקציב ההתחלתי שיכלתי להרשות לעצמי "נסגר" על 4000 $ + - (16 אל"ש)
כמובן שבמחשבה שאם הייה משהו "ששווה" את זה התקציב יגדל וימתח קצת(!) .

לאחר כל זה הכנתי "רשימת מצאי" , בה אני רושם את כל הרמקולים שעומדים בתקציב שלי , שמעניינים אותי וגם מובאים לארץ שאוכל לבחון אצלי בחדר .
למרות כל הפוסטים שהיו השנה על בחירות עיוורות\מושכלות. אני עדיין לא חושב שרמקול או כל ציוד אחר בוחרים על עיוור , כמה משכיל שתהיה בתחום . בעיקר עם החדר האזנה שלך, לא סטנדרטי כמו שלי יש .
כמובן שאם אין ברירה לרכוש ציוד ללא האזנה ..יש את הדרכים "המושכלות" לעשות כן .
"רמקולים" הם לא ציוד שכזה בכל מקרה .

"בעיה" נוספת שהיא די מפורסמת בארץ היא תמחור ציוד אודיו, על ידי יבואנים כאלה ואחרים.
שפשוט שמים את הרמקולים במיצוב שונה לגמרי ממה שהם אמורים להיות .
למשל, אם התקציב הוא 4000 $ ורמקול מסוים עולה ככה בארץ המוצא שלו (להלן המיצוב שהיצרן קבע עבורו)
אך מתומחר פה ברמה של 6000, הוא לצערי לא יכנס לרשימת האזנה. מכיוון שהוא פשוט עולה יותר מידי מבחינתי .
לא מעט רמקולים, לא הגיעו אלי לחדר בשל תמחירים בעיתיים מבחינתי . אך בכל זאת ניסיתי לשמוע אותם בדרך כזאת או אחרת .ב אולם\חדר תצוגה אצל היבואן , או אצל חבר שיש לו דגם ספציפי ואני מכיר את המערכת שלו ברמה כזו או אחרת .
זה היה יותר בשביל לקבל מושג וכיוון על איכותם, פחות בשביל רכישה מידית.
כמובן שכך לא מקבלים את התמונה המלאה , אך לשם הרעיון הכללי זה מספק .

פקטורים שנלקחים בחשבון בעת רכישת רמקול .


יש בעקרון שני מוצרי אודיו שמרגשים אותי במיוחד בזמן הרכישה והדרך אליה .
אלה הם רמקולים ו "ראשים" ל פטיפון .
הראשון ראלי לבחינה בבית, במערכת האישית שלנו והשני כמעט ולא .. (זה מוצר שאין כמעט ברירה אלא לרכוש דרך הבנה מושכלת בתחום וגם קצת קמצוץ של רגש ואינטואיציה)
ניסיתי בעצמי וגם בשיחה עם חבר קרוב לא מזמן, להבין .
מדוע דווקא שני המוצרים האלה "עושים" לי את זה כל כך, מבחינה אמוציונאלית וציוד אחר.. פחות. (!?)

הגענו לכמה מסקנות ..אבל אחת מהן מצאה חן בעיני מאד.
אלה בעקרון שני האלמנטים העיקריים במערכת שהם גם לא "חשמליים" בצורה ישירה .
יש בהם המון מהמתכנן אבל בצורה "קצת" יותר טבעית ופחות אלקטרונית גרידא.
הם יותר כמו "כלי נגינה" מאשר ציוד אודיו הנוסף במערכת. ככה שיש להם יחס טיפה שונה ..לפחות אצלי .

בשבועות האחרונים יצא לי לדבר לא מעט עם חברים קרובים (אודיופילים מנוסים בנוסף).
על פקטורים שמכניסים בעת רכישת ציוד אודיו ושל רמקול בפרט .
נתקלתי לפעמים ב"פרצופים" קצת פחות מבינים וכאלה ש"קצת" יותר הבינו ללבי ..
אני מתייחס ל לב , מכיוון שבאמת זה פקטור שאצלי עובד די חזק, מודה בזאת אני!.
הפעם הוא היה במקום די חזק "במסע" החיפושים שלי .
הרעיון הכללי שאני מנסה להעביר זה, שרכישת ציוד אודיו ורמקול בפרט, לא חייבת להיות ריאלית לחלוטין .
בהתעסקות שלנו בתחום, אנו מנסים כמעט יום יום להגיע למסקנות ריאליות , ציונים ודירוגים על ציודים שמהווים בסה"כ תחביב די אמוציונאלי ומעורפל קצת .
אני לא אומר שלא צריך להיות ריאלים לחלוטין ולא לבחון את הרמקול באופן מסודר ובאופן סובייקטיבי של טוב ולא טוב ביחס לאחרים .
אני אומר שאם "בא לי" על רמקול מסוים בגלל שאני "חולם" עליו , הוא יפה , הוא ממוצב טוב , יש לו "שם" וכדומה , זה לא דבר שצריך לפסול על הסף בגלל שזה לא ריאלי , או נחשב לאהבת הציוד בלבד .

אני מנסה קצת לסדר את כל הכתוב למעלה :
רמקול צריך להבחן בחדר האזנה , על המערכת שלכם . עליו לנגן מוסיקה באופן כזה שתרצו לשמוע עוד. לא לעייף את המאזין וכן להיות טוב במקומות שחשוב לכם שיהיה טוב.
עד כאן אנו מסכימים כולנו פה אחד. רק לאחר מכן להכניס את עניין האמוציות ..וכל מה שכתבתי לעיל .
זאת הדרך הברורה והבדוקה ביותר לבחור את הרמקול הכי "נכון" עבורכם .

אך נניח שיש עוד ואריאציה :
לדוגמא מצב ששמעתם מספר רמקולים וניסיתם לדרג את הרמה הסונית שלהם.
כמובן ביחס למערכת הקיימת שלכם ובהתאמה לחדר שבו אתם מאזינים .
לדוגמא: רמקול 1 = בציון 50 , רמקול 2 = בציון 65 , רמקול 3 = 80 ורמקול 4 = 30 .

..אבל ...נניח מצב שמצאתם רמקול חמישי לבחינה, שהציון שלו נמצא בסופו של דבר בין 65 ל 80 נק' לאחר בחינה דומה לאחרים .
אך הוא רמקול שממוצב גבוה יותר , עם "שם" בעל "הילה אודיופילית" ובכללי אתה "רוצה" אותו הרבה יותר מהאחרים. יופי , סחירות , "גאוות בעלות" ..ועוד .. ועוד. הכול מתאים לו הרבה מהאחרים.
האם זה לגיטימי לקנות אותו, מאשר את הרמקול שקיבל את הציון הגבוה ביותר מבחינה סונית ?
כפי שאמרתי ..המסקנות לא תמיד נפלו בתאום בין כולם , חלק אמרו שהם יקנו את הרמקול הטוב ביותר! בלי שום קשר לרגש, או ל"הילה אודיופילית" (ניקח את המושג הזה כמסכם למכלול התיאורים)
וכאלה שהבינו בדיוק את עניין ה"הילה" וכמה היא חשובה לא פחות מכל ציון או דרוג לפה או לשם .
אין ספק וזה לא משתמע ל שני פנים , שהרמקול חייב להישמע ברמת "סבירות מסוימת" רק כדי להיות מועמד בכלל.

הרעיון הכללי שאני מתאר, לא מדבר על רכישת רמקול עם "הילה אודיופילית" אבל שנשמע רע מאד, על המערכת בחדר שלכם. אלה בחירת רמקול עם פקטורים מעורבבים ולאו דווקא רמקול שקיבל את הדרוג הסוני הגבוה ביותר .
המושג "סבירות מסוימת" משתנה מאחד לאחד , כל אדם שבוחן לעצמו יחליט היכן הקו האדום האישי שלו.
בזמן "מסע" בחירת הרמקולים שלי , התחבטתי בשאלות האלה ועוד הרבה אחרות, זמן ממושך .
אחד הרמקולים שבחנתי גם היה כזה , עם "הילה" ומיצוב מאד גבוה יחסית לאחרים.
המיצוב גם גורר איתו "טיב" אבסולוטי מסוים. לפחות לדעתי.
הוא ללא ספק היה רמקול "ברמה" אחרת מהרמקולים האחרים שניסיתי.

הבעיה ש "על הנייר" הוא נראה כמתאים פחות אצלי בחדר (!) בשל תכנונו וגודלו היחסי ביחס לאחרים.
(זאת היית הנחה מוקדמת ולא מסקנה לאחר האזנה).

בגינו של רמקול זה, עלו השאלות וההתחבטויות שרשומות מעלה, על בחירת רמקול באופן שקול מבחינות סוניות,
או גם אם זה "בסדר" להוסיף פקטורים אמוציונאליים בזמן הרכישה או הדרך לרכישה..
רק אציין שכל התהיות הללו שאני מעלה על הכתב, היו תרם שמעתי את הרמקול אצלי .

לשמחתי הרבה מאד !
אותו רמקול שכל כך רציתי, התברר כלא רק הרמקול עם ה"הילה האודיופילית" ה"בהירה" ביותר והטוב ביותר
"על הנייר".
אלא גם באופן פיסי וברור למדי, לאחר האזנה אצלי בחדר ועל המערכת האישית שלי !ביחס לרמקולים האחרים.

בתקופה האחרונה שבחנתי רמקולים , לטוב ולרע , קטנים וגדולים (הרבה יותר גדולים ממה שאחרים היו מנסים בכלל בחדר שכזה) הביאה אותי להעריך את החדר הקטנטן שלי אלפי מונים יותר .
המעטפת האקוסטית שהחדר מאפשר היא פנומנאלית ועם תיקונים אקוסטיים מלאכותיים לכאן ולכאן, אפשר להגיע ליכולות סוניות מדהימות ולהשמיע מוסיקה גם מרמקולים "שנראים" גדולים עליו בכמה מידות.
כמובן וזה עניין של מזל גדול, שהחדר צריך להיות בעל מידות "זהב" כדי שלא לגרום לרמקול שיורד ל 28HZ למשל, להדהד או לגרום ללחץ מטורף על המאזין .

זהו מן מבוא תהיות, לפני הסקירה על הרמקול שבחרתי להחליף את ה 816 FOCAL האהוב שלי.

בקרוב גילוי ההחלטה וכן הסקירה על הרמקול הנבחר .

א.


נ.ב – כל הנאמר במילים לעיל, הם דעות, מחשבות ומסקנות אישיות לגמרי.
הן לא באות ללמד, להטיף, או להזיז אף אחד מעמדתו הוא.
זה היה מאמר אישי לגמרי, על התחבטויות מבולבלות, שניסיתי "לשפוך" על דפי הבלוג .
המסקנות וההנחות שלי משתנות בכל יום שעובר , הניסיון והלמידה רק מעמידים אותנו על טעויתינו פעם אחר פעם.

"ASSUMPTION IS THE MOTHER OF ALL FUCKUP'S"

מקווה שלא בזבזתי את זמנכם לשווא .










תגובה 1:

Nir Sagiv אמר/ה...

פוסט מעולה.
אישית אני רחוק מאוד מלהיות שם בכל הנוגע לציוד אודיואופילי (למרות שהמגבר אוזניות שיושב אצלי עכשיו WooAudio 6 - ממש עושה לי חשק לקנות כזה גם לעצמי)
אבל מאוד שימח אותי לשמוע שגם החברה הכבדים יותר בתחום נותנים חשיבות לתחושות בזמן קניית מוצר -
כי בסופו של דבר החוויה הינה ריגשית ולא רק טכנית.