03 פברואר, 2008

EAT COOL


COOL DAMPER

ויברציות שאנו חווים במערכות האודיו שלנו אינם מגיעים אך ורק מהשנאים , הרמקולים או מהאקוסטיקה הסביבתית שאנו חיים בא ומאזינים בה למוסיקה . אחד מצווארי הבקבוק לסאונד מרוכז , הדוק וטוב הוא הויברציות שהשפופרות שלנו (למי שיש אותן במערכת כמובן) מייצרות .

שפופרת אודיו היא יצור חלש ועדין מאד, שעשוי משלד מתכת. שסביבו מעטפת זכוכית עדינה ביותר. השפופרות הללו מתחממות מאד בעבודתן ובכך משפיעות לרעה על חלקי המוצר שהן מצויות בו וכמו כן חייהם אוזלים מהר יותר.

בשל היותן עדינות ונתונות "למצבי רוח" הם גם "מזמזמות" או מוברצות (מלשון ויברציה) .

כמובן שה"זמזום" לא תמיד שמיע, אלא מיקרוסקופי ביחס לתנועה, או שמע. אך התנועות המיקרוסקופיות הללו משפיעות מאד על הסאונד, המתקבל מהמכשיר עצמו .

זה מתחיל משפופרות במגברים עצומים ועד שפופרות שנמצאות ב LINE STAGE או ב PHONO STAGE .

למעשה, השפופרת שצריכה להיות מבודדת מבחינת ויברציות ופליטת חום, הם דווקא "הקטנות" מבין הסדרות המצויות בשוק .

אני מדברים על שפופרות 9 פינים בדרך כלל .

ECC 83 , ECC 82 ועוד .

שפופרות אלו בדרך כלל מצויות בדרגת הקדם , או ה LINE של המוצרים והם משפיעות על ה"צבע" ועל איכותו הסופית של המוצר .

אז , כיצד אנו מורידים את הזמזום המיקרוסקופי הנ"ל ומפחיתים את חום השפופרת ?

תעשיית האודיו חשבה גם על זה .

אנו יכולים למצוא היום (בדרך כלל באתרים שמתעסקים עם מסחר לשפופרות) מוצרים אשר מיועדים למשימה זאת .

להוריד את רמת הויברציות מהשפופרת , ולהפחית את החום המופץ ממנה.

התעשייה הבינה שאותה טכנולוגיה ישנה, שעושים בה שימוש נרחב, בתעשיית האודיו מאז ועד היום. היא בעלת מינוסים. אך בשל הקדמה והניסיון אפשר להצליח להביא אותה לרמות גבוהות הרבה יותר מבעבר .

כאמור ישנם מוצרים רבים לרכישה ברחבי הרשת שיכולים להביא את מוצרי האודיו שלנו לרמה טובה יותר. אך לפי סקירות וניסיונם של אנשים ברחבי העולם , לא כולם עובדים, או לא כולם עובדים כפי שהחברות מתיימרות .

אחד מהחברות המוערכות היום בתחום ה HIGH END בתחום השפופרות הם חברת EAT .

החברה מייצרת בעצמה שפופרות , כשלושה סוגים . עד לא מזמן הם יצרו

KT 88 ו B300 בלבד ולאחרונה עברו גם לייצור שפופרת "קטנה" 803 .

החברה מייצרת בנוסף גם מוצרי "המשך" לשפופרות, כגון SOCETS למעגלים מחומרים קרמים ו את המוצר הנסקר פה

DAMPER" COOL".

מוצריה של החברה אינם זולים כלל וכלל, אך כנראה זה המחיר שצריכים שלם על דברים טובים.

רק בשביל לקבל מושג , זוג שפופרות B300 עולות סביב ה 600 יורו .

Cool damper

Multifunctional valve ring

הבאתי לאחרונה בעזרת חבר יקר, זוג

CoolD (cool damper) בשביל הגחמה, הניסיון, והתוצאה המיוחלת כמובן.

CoolD בנוי מסגסוגת מיוחדת של אלומיניום רך מצופה בקרבון וטפלון. ל יחידות האלו צורה מעניינת מאד של מעגל שבנוי מזיגזגים בעוביים שונים . הוא בנוי מ ארבע קירות אך מראה כמו עיגול .

חברתEAT הוציאה בליין שלה שלושה צבעים , אדום אפור (כסף) ושחור .

אותם CoolD אמורים להפחית כאמור את הויברציות , המיקרופוניות הטמונה בשפופרות מקדם הימים וכמובן להפחית את חום העבודה שלהם כדי לשמור על חייה של השפופרות .(שאתה משלם כל כך הרבה כסף על שפופרות שכזו כדאי שהם יחיו עוד כמה חודשים !)

בשל התמורה הרחבה של ה CoolD הם נקראו

Multifunctional valve ring .

החברה יוצאת בהצהרה שהמוצר שלה עושה את הדברים הללו בקלות יתרה בשל ההנדסה של המוצר, מבחינת קונסטרוקציה וכמובן בגלל החומרים שהשתמשו שיצרו אותם .

דבר יפה נוסף שחברת EAT עשתה במוצר הוא , להתאים את ה RING לגדלים שונים של שפופרות .

כידוע לשפופרות יש מימדים שונים , גם לקטנות שביניהן , והמוצר יכול להתאים לכל אותם שפופרות שעומדות בסטנדרט מסוים .

החברה יצרה 6 לייסטים מקרבון ו טפלון אשר מושחלים לתוך המחיצות זיגזג המיוחדות בקירות הפנימיים של ה CoolD .

כדי להתאים את ה RING לשפופרות המסוימת יש להעביר את ה "פסים" הללו לחריצים המתאימים למימדי השפופרת .

לכל קיר שלושה חריצים וככל שמתקדמים בחריצים לכיוון מרכז ה RING מימדי ה CoolD קטנים וכך מתאימים בדיוק לשפופרת שלכם .

ה CoolD בנוי בקונסטרוקציה המיוחדת שלו למען מטרות המוצר .

מימדי ה CoolD מכסים את השפופרת בכמעט

70 % משטח פניה כדי לאגור את החום ולאחר מכן להפיץ את החום המגיע ממנה החוצה ,

לכיוון אחד ולא לכיוון החלקים האלקטרונים הנוספים ברכיב .


היא משמשת כ ארובה שמווסתת את החום ומפיצה אותו לכיוון בודד .

בדרך כלל ל חריצי האוורור אם יש ,או כלפי מעלה במוצרים "פתוחים" .

החברה מצהירה הפחתה ב 10% ברמת החום של השפופרת . זה אולי מס לא גדול, אך שמסתכלים על חיי השפופרת וכמה אנו עוד יכולים לקבל ממנה. המספר נעשה משמעותית גדול יותר .

SOUND:

בדקתי את המוצר אצלי , על שני רכיבים,שמשתמשים בשפופרות מהסוג "הקטן" לטובת קדם או LINE .

המוצר הראשון שנבדק היה קדם מגבר שנבנה ע"י אחד מבוני המגברים הטובים שאני מכיר בארץ, בפורמט DIY .

הוא מתכנן ומייצר מכשירים להנאתו האישית וכתחביב בלבד .

מידי פעם אני שואל ממנו מוצר כזה אחר .לשם ניסיון , הרצה או סתם בשביל הכיף .

במקרה היה אצלי בבית אחד מקדמי המגבר שהוא בנה לאחרונה והוא התאים בדיוק לבחינה של ה CoolD .

הקדם בנוי ב"שסיי" סגור ולא בפורמט "פתוח" ומשתמש בשתי שפופרות . מסוג ECC 82

(5814 ליתר דיוק) .

השפופרות בקדם הזה בנויות ככה שהן "שוכבות" במצב מאוזן ולא אנכי כפי שאנו רגילים לראות במוצרים רבים .

הדבר קצת אכזב אותי בתחילה מפני שפליטת החום באפקט "הארובה" היית צריכה להיות כלפי מעלה . כאן הנחתי שהתמורה בהפחתת החום תרד מן המשוואה אך ניסיתי בכל מקרה לבדוק את הממצאים של ה

COOL DAMPERS על הקדם הזה.

הקדם מגבר חובר למערכת בין המקורת

CDP( (Vincent cd –s2ו פטיפון ( VPI (SCOUT ובין ה פוואר שלי (VINCENT SP331)

בתחילה נתתי למערכת להתחמם קצת ולנגן כמה מהאלבומים שעמדו אצלי על המדף מלילה קודם ..

לאחר שעה לערך השחלתי את ה CoolD מסביב ל שפופרות והאזנתי שוב לאותם האלבומים ולקטעים נבחרים .

שוב, להזכירכם איני מצפה ממוצרי "וודו" שכאלו להשפיע ברמות עילאיות , שמיעות ברמה של החלפת רמקול או שום דבר בסדר גודל גרנדיוזי שכזה .

להפתעתי הסשיין השני יחד עם המוצר של חברת EAT :

נשמעה "נכון יותר" או נכון יותר להגיד : "מוגדרת יותר" .

הסאונד היה פחות סירופי ומתוק , הוא נהפך להדוק במקצת עם תחושה של עומק ומשקל מסוים .

קצת קשה לתאר את התחושות של שינויים מינוריים במילים קטנות ..ואולי בשל חוסר אוצר המילים לתיאורים "קטנים" זה נשמע כמו גימיק ותו לא .

אך השינויים בסופו של דבר שמיעים למי שלוקח על עצמו להקשיב באמת ולשים לב לניואנסים שבוקעים מן הרמקול ומן המערכת כולה .

לגבי החום המופץ מהשפופרות היה קשה להבחין , אך ללא שום ספק כאשר ה CoolD מולבשים מעל השפופרות היה ניתן להרגיש פיסית שהחום לא בורח לצדדים אלא מופץ בכיוון החריצים .

למעשה הכיוון בקדם מגבר הספציפי הזה היה לטובה מפני שהשפופרות שוכבות שהם פונות לפנל הקדמי שמולן אין שום רכיב אלקטרוני שיכול להינזק מהחום .

ה CoolD ללא ספק "לקחו את הקדם בידיים" , נתנו לסאונד תחושה של הגדרתיות יציבה יותר, עמוקה יותר ובעלת משקל מסוים .


היה מן שקט שתרם למכלול הסאונד שיצא מן הרמקולים .

למס' אלבומים הקשבתי הלוך וחזור , כאשר בכל האזנה הורדתי את ה COOL'D והחזרתי אותם למקומם על השפופרות .

פריטת הגיטרה של SYLVAIN LUC היית הרבה יותר התקפית וחזקה כאשר ה COOL'D היו מסביב לשפופרות , כאילו שמישהו שם לו מפרט קשיח יותר בין האצבעות. זהו עניין שלא קל לזהות אך עם תשומת לב רצינית והכרה של המערכת הפרטית שלכם תוכלו להרגיש זאת בנקל .

ה COOLD יצאו מסביב לשפופרות הקדם והועברו לאחר כבוד ל LSK (הליין סטייג' שמשלים את הפונו אצלי במערכת)

ה LSK משמש אותי בעת האזנה לז'אנרים מאד מסוימים שהגישה וההנאה שלי ממנו מאופיינת בניפוח הסאונד סטייג', עומק הבמה וגודל כלי הנגינה המנגנים מהמדיה והמקור .

למעשה ה LSK יוצר עיוות שפופרתי ממוקד של 2 וחצי % עיוות וכך למעשה יוצר את אפקט הנפח והרומנטיות בסאונד .

עדיין בזמן האזנה לקטעים קשים ועמוסים כמו סימפוניות גרנדיוזיות , או קטעים דינאמיים חזקים , ה LSK "יורד" מפעילות ומשאיר לשאר המערכת שלי לעבוד ולשדר לבדה את הסאונד הנקי והמפורט שיש על המדיה .

כאשר "עטפתי" את השפופרות ב LSK .

יכולתי להבחין בשינויים שהבחנתי בקדם כמה דקות לפני כן .

הסאונד נהיה מוגדר הרבה יותר , הדוק ופחות מעורפל .

שמעתי תקליט ג'אז שמנגן מיילס דיויס יחד עם קנוןבול אדרלי ..ולאחר הרכבת ה COOLD היה אפשר להרגיש כאילו מיילס נושף חזק יותר לתוך החצוצרה , או אם אפשר לתאר זאת במילים אחרות אז הייתי אומר שהוא מנגן בריכוז רב יותר .

שוב , קשה מאד לתאר את הניואנסים הקטנים ביעילות כדי שהקורא "יבין" לגמרי את השינוים. אך הניואנסים ש COOL DAMPER מביאים עימם למוצר ולסאונד הסופי של המערכת הם מפתיעים בהחלט.

הבדיקה נערכה כמה שעות הלוך וחזור בין קדם מגבר שפופרתי לבין ה LSK .

לשם הציון אגיד , שבעת ההאזנה ל COOL D מורכבים ב LSK , המערכת ניגנה ללא הקדם המושאל אלא בעזרת הקדם הפרטי שלי

(VINCENT SA 31) .

כך יכולתי להתרכז יותר לפי הכרתי המוקדמת של המערכת המנגנת .

לסיכום :

חברת EAT שידוע כחברה רצינית מאד בתחום הטכנולוגיה השפופרתית יצאה עם מוצר מוצלח ביותר. שלא רק נראה טוב ומיוחד מאד שלא כמו ה טבעות הסתמיות (לדעתי) או כל מוצר אחר בשוק . אם כי מוצר שבאמת עובד לפי הצהרותיה של החברה .

זהו דבר שקשה היום למצוא על אחת כמה וכמה בתחום ה "וודו" המיוחד למוצרים אלה .

אך שימו לב כאן אנו מדברים על מוצר אשר נוצר למנוע "בעיות" מוכחות פיסיקליות ואמיתיות של הטכנוגיה ושל הרכיב הרגיש והעדין הזה "שפופרת ריק" .

EAT הוציאו לשוק את ה COOL DAMPER בשביל לתת מענה לבעיות מיקרופוניות, ויברציות, ופליטת חום של שפופרות "קטנות" (9 פינים) ועוד.


היא יצרה כמו כן "שיטה" כדי להתאים את מימדי השפופרות השונות לתוך ה RING שלה בעזרת לייסטים מקרבון משולב בטפלון.

לאחר הניסויים בביתי הבחנתי בשינויים לטובה בהגדרת הסאונד , משקל המוסיקה והעומק שלה .

פחות ערפול ויותר שקט ברקע וכמו כן בנגינה עצמה .

הכלים נשמעים טבעיים יותר ומאוזנים יותר ,

והיה אפשר כמעט לחוש אוויר נוסף שנכנס לפיית החצוצרה או שינוי בפריטת המיתרים בגיטרה .

הקלטות ווקאליות נבדקו גם כן בעיקר מקהלות גדולות במוסיקה קלאסית .

ה STABAT MATER של דבוז'אק נשמע מלא יותר והקולות נשמעו מופרדים הרבה יותר אחד מהשני .

דבר שדי הפתיע אותי ממוצר קטן שכזה .

בדרך כלל אני מצפה מפירוט או הפרדה בין כלים ממוצרי אלקטרוניקה טובים ומהונדסים ברמה גבוה יותר כגון מקור , או "ראש" לפטפון ברמה גבוה יותר .

כאן ה COOL D עשה את השינוי אמנם בקטן אך שמיע למרות הכול .

סקירות רבות לא תמצאו ברשת , אם כי מוצרים רבים לאותה המטרה תמצאו והרבה .

ממתכות עד לגומיות מיוחדות , חברות אשר מבטיחות ויוצאות בהצהרות גדולות .

להגיד לכם מה נכון ומה לא , איזה חברה יצרה מוצר מצליח או לא , כרגע איני יכול להגיד .

המוצר היחיד שניסיתי שיוצר למטרה זו, הוא המוצר הנ"ל . של חברת EAT .

ואצלי זה עובד יפה מאד .

מכיוון שרכשתי אותו ללא כל שמיע מוקדמת , או קריאת סקירה כזו או אחרת ..לא היו לי ציפיות גדולות , אך הוא התברר כמוצר מוצלח שמביא איתו שינוי סוני לא קטן , אמנם הוא לא גדול , אך שמיע בכל זאת.

המחיר שלו לא זול כל כך לעומת מוצרים אחרים והוא נמכר במחיר של 15 פאונד ליחידה בודדת . כמובן שיש לשים COOL D כזה על כל שפופרת שמתאימה ברכיב האודיו כדי ליהנות ממנו .

החברה אפילו משווקת קופסא יפה שיכולה להכיל 12 COOL D שכאלה בתוכה ..

אך חוץ מקונספט או גימיק יפה למתנה אני לא מוצא בה שום ערך מכיוון שה COOL D לאחר שנבדק נשאר על השפופרות ולא חוזר לשום קופסא יפה ככל שתהיה .

כרגע רכשתי שתי יחידות בלבד ,אך אין לי שום ספק שברגע שיהיו לי מוצרי שפופרות נוספים במערכת אני אפנק אותם ב"שמלות" אלומיניום משולבת ב קרבון טפלון חדשה

אין תגובות: