14 פברואר, 2008

ALMARRO 318A


סינגל אנדד טריוד או בעברית "SET".. היא הטופולוגיה המופלאה שהיית עד לא מזמן נחלתם של מעטים ומאושרים שיכלו להרשות לעצמם, או שתתאים להם.

אך מגברי שפופרות ו SET בפרט, לא היו מעולם נגישים כל כך לאודיופיל הממוצע שאינו מסוגל להוציא סכומי כסף גדולים.


העתיד כבר כאן. אין זו תגלית מדהימה או חידוש, שמבחר ההגברות והגברות שפופרתיות בפרט, נמצאות בנסיקה תמידית
בשנים האחרונות. מאז שמלוכסני העיניים מן המזרח הרחוק הצטרפו לעולם הקפיטליסטי ואל נסיון החדירה לליבם של האודיופילים בכל העולם.

הקסם השפופרתי ידוע לאוכלוסיית האודיופילים, העיוותים המקסימים אשר "מנפחים" ומלטפים את הסיגנל, רגע לפני שהוא יוצא מבעד לרמקולים והופך למוסיקה, יכול להיות שלכם היום! עבור סכומים די ראליים.

כיום לרכוש מוצר שישמע HI END אפשרי גם בפחות מ 2000$ ואם הוא שפופרתי, מה טוב!
אין סוף לחברות ולדגמים היוצאים מידי שנה בעולם. נכתבים עליהם מאות סקירות בעשרות מגזינים על טיבם, על אמינותם ועל קיסמם המדהים של מגברי השפופרות.
חברות נחשקות בעולם האודיופילי כגון אודיו נוט (KONDO), אודיו ריסרץ, VTL ,VAC ,WAVAC ואחרים הם רק חלק מהשמות המובילים היום בתחום, אך כאמור זה לא חדש שישנן כיום חברות רבות אשר בונות רכיבים מצוינים בתמחורים "שפויים" הרבה יותר ונותנים גישה לעולם השפופרתי מבלי לפרוץ לבנק הקרוב, או לשבור חסכונות עבורם.

אחת מהחברות הללו היא חברת ALMARRO היפנית. חברה קטנה אשר בונה מגברי מנורות ורמקולים בעלי אלמנטים דינאמים. תמחורם מפתיע מאד ובשל כך הם קיבלו בשנים האחרונות חשיפה רחבה מאד, בתערוכות ובמגזינים שונים.
היבואן החדש מחיפה "סטיראו נטו"- "התלבש" על החברה והתחיל לייבא את אחד ממוצריה, מגבר SET אשר מוציא 18W לערוץ. נראה מדהים, בבניה ואיכות יפנית. הדגם הוא :ALMARRO 318A.

ALMARRO היא חברה קטנה אשר מייצרת ביפן כאמור ובונה את מגבריה בטופולגיות שונות: SET ו PP וכן כאמור בונה גם רמקולים בעלי אלמנטים דינאמים, שנראים דומה מאד לגישה העיצובית שלהם במגברים (או שזה ההיפך ?!) אפשר רק מלהתבונן במגבר שהחברה היפנים שתכננו ועיצבו אותו מלאי תשוקה למוסיקה וניסו לעשות THE BEST THEY KNOW תחת התקציב שהוקצב.
טלפון קצרצר למייסדי "סטיראו נטו" מחיפה, הביא לפתח דלתי יומיים לאחר מכן 2 ארגזים שבתוכם המגבר 318A וסט השפופרות שלו עטופות בקפידה באריזה נפרדת. החברה מ"סטריאו נטו" מילמלו" "שאהנה ואתקשר אליהם לאסוף את הביבי לכשאסיים".


טכני :
המגבר הוצא לאחר כבוד מאריזתו וכבר היה אפשר להבין שאני לא הולך לשמוע TAMP, המגבר שוקל 15 קילו מה שנראה לי הרבה יותר כאשר התכופפתי להרימו לסטנד. זוג שנאי אווט-פוט .ו ארבע שפופרות אמורות להכנס לפנל העליון של המגבר. הטופולוגיה של המגבר כאמור היא SET (single ended triodes).והוא אמור להוציא לפי הבהרת הייצרן כ 18W לערוץ ב 20 עד 20K.

4 השפופרות שהוכנסו לסוקטים הקרמים ואמורות לשחק את התפקיד הראשי "בסרט" הזה הם :2X 6CC3C (POWER)
1X 6SL7 (cathode follower)1X 6SN7

המגבר נראה לחלק מהאנשים כ DIY עשוי היטב, אני "מאשים" בזה את המראה הפשוט משהו של הפנל העליון שכל הקונסטרוקציה של השנאים והשפופרות בחוץ (אני דווקא אוהב את זה מאד!) אך ברגע שמגיעים אל המגבר פנים מול פנים, אפשר להבחין בגימור העץ היפיפה שעוטף את המרכב מ 4 צלעותיו. אלה שמחפשים גם WAF בדיל ..לא בטוח שתמצאו, אך לטעמי הוא יפה מאד.
זוג כפתורים ממתכת שמרגישים נהדר בקידמת המגבר, האחד שולט על הגיין (ווליום) ואילו השני בורר את כניסות המגבר.
מה שמביא אותנו לחלק האחורי של ה 318A. סנפי 4 ו 8 אום וכן סנף ה 0 לכל כניסת רמקול מהצדדים.

באמצע הפנל האחורי שלוש כניסות LINE. המחברים עשויים ממתכת איכותית ולא מפלסטיק זול כפי שאפשר למצוא במגברים רבים בתחום מחירי ה mid level. מצופים כמובן בזהב למוליכות טובה יותר.
אלו שמתענינים בקרביים, באלקטרוניקה וכן בעבודה שהמפעל עושה לאחר שרכשו רכיבים (יש כאלה עוד שלפני שרכשו) יכולים לישון בשקט בלילה, מכיוון שהיפנים לא חסכו בעיניין כלל וכלל. חיווט המגבר נעשה POINT TO POINT ולא חלילה על פרינט מה שיכל להביא את המגבר לחיים קצרים יותר וכנראה שלהעשות וינטאג' בימי הנכדים הוא לא היה מגיע.
מבחינה טכנית, מראה ובני, המגבר עשויה לעילא ועילה ועושה רושם שהשקיעו בו מחשבה ואהבה בתחום.

המחיר זול עד כדי הפתעה והוא מהווה פאנץ ליין לכל אחד שמביט בו (שימו לב שעדיין לא הקשבנו) ולא משקף את העבודה ואת איכות הבניה שהמגבר מציג.

המחיר עומד בחול על 1500$ בלבד! סכום זעום יחסית לעולם האודיופיליה שלרב אפשר למצוא אצל ה"כבדים" כבלי חשמל שעולים כפליים מזה. לעצלנים שבינכם: אין שלט ..SORRY.


הסאונד :
החדרת המנורות, חיבור הרמקולים, חיבור ה CDP והפטיפון שלי והדלקת המכשיר לקחו בדיוק כ 5 דק תמימות למדי.

ה BIAS של השפופרות מומלץ לעמוד על 1.8 .. ומרגע הדלקת המגבר (עי מתג שחור קטן בפנל העליון) יש לחכות שתי דקות עד שהזרם יגיע לכל חלקי המגבר. כעבור 2 דק המגבר "מקליק" את דרכך למוסיקה (יש ריליי שסופר לאחור 2 דק לחימום השפופרות ורק לאחר מכן מאפשר להשתמש במגבר).
כמובן שלא יכלתי לחכות יותר מהשתי דקות המחויבות עיי היצרן, כדי להתחיל לשמוע מוסיקה, אך אוכל להגיד שרק אחרי חצי שעה או קצת יותר היה אפשר לקבל רפרנס למה המגבר יודע לעשות.
לכל הספקנים והוודואיסים מבינכם אוכל לגרום לישון טוב בלילה. שהמגבר שהובא אלי לסקירה עבר ברייק אין של למעלה מ 100 שעות. כך שלא הייתי מחוייב, או ספקן לרמת הביצועים שלו בביתי בעת הסקירה.

האלבום הראשו שנכנס היה החדש של BRAD MEHLDAU ו PAT METHENY. מוסיקה שתפורה על מגברים מסוג זה, מכיוון שהיא מלטפת, לא עמוסה מידי ומוקלטת ברמה גבוה. רציתי לתת למגבר נינוחות כל-שהיא בהתחלה לפני
"שאני שובר לו את השיניים" עם ה 5 של ברוקנר, או ה 9 של דבוז'אק. למשל.
לעת זאת המגבר עושה עבודה טובה מאד, הגיטרה והפסנתר של שני הוירטואוזים נשמעים בחלל החדר בפירוט רב וביסודיות.
זה לא סוד שהמיד רינג' של המגברים הללו הוא החזק ביותר בעקומה וגם פה היה אפשר להבחין, שהמיד טוב בהרבה מסך חלקי התדרים . אך שרוב המוסיקה נמצאת שם בכל מקרה בבסיס ..זה רק מסתדר הגיונית, שמגבר יהיה טוב בתחום הזה.
הבס נשמע טוב ונשלט בחדר (אמנם הבס באלבום הזה לא יורד נמוך כל כך, אך יותר ממנו בהמשך)
הבמה סבירה, המגבר לא מנפח אותה מעבר לגבולות הרמקול, או החדר ..מה שסט הגברה שפופרתי אחר שנמצא אצלי כבר חודש להרצה, עושה (לא בטוח מה אני מעדיף).
האימג' מצוין ואפשר TO SPOT את הנגנים בחלל. התלהבתי מאד מהדיוק שהוא מביא בכל כלי וכלי ומוציא אותם החוצה אך לא מאבד לרגע את המוסיקאליות של כלי הנגינה.

לפסנתר יש הרמוניות נפלאות ואפשר פשוט לחוש את שפופרות ה 6c33c עושות את עבודתן נאמנה. הכל מאד מלטף ומאד מוחשי ..קצת מ 2 העולמות מנורות ו SS. עושה רושם שהמגבר אינו מתאמץ בכלל עם זוג הרמקולים ששידכתי לו אצלי (jm lab 816s - שיורדים על הנייר ל 37HZ ונמדדים 91.5 DB ב 8 אום). המוסיקה זרמה וריחפה בחלל האזנה בצורה חופשית למדי.
כאמור לאחר חצי אלבום לערך המגבר נפתח ונתן את התחושות שאני מייחס לו כאן. מיד לאחר מכן החלטתי לתת למגבר להתאמץ קצת, אך עדיין נשארתי בתחום ה ג'אז המודרני. אלבום הופעה חיה של ביג בנד עכשוי randy brecker "some skunk funk

נגנים רבים על הבמה' המון דינאמיקה המון דרייב. ההופעה הזאת מצריכה מגבר שייתן תגובה טובה לריבוי כלים והרמוניות. חצוצרות, טרומבונים, סקסופנים, גיטרת בס חשמלית, גיטרות חשמליות, מתופפים, כלי הקשה סיטיסיזרים ועוד ועוד ...המגבר עמד במלאכה ונתן להופעה לזרום.

אחת הבעיות שהבחנתי ב 318A היא הפרדת הכלים והתוים בתדרים הגבוהים. מידי פעם שיש מוסיקה במעלי העקומה יש שימצאו אותו מעביר את המוסיקה, קצת מחוספסת והאימג' קורס במקצת.
גם ב la campanella של ליסט (yundi li –liszt- sacd – DG ) יש קטע שמקישים על זוג קלידים לסירוגין במהירות. המגבר הצליח לשחזר את הרמוניות הפסנתר ואת הDECAY הנפלא בהקלטה אך ברגע שהתדרים הגביהו גובה ומהירות ההקשה היית גבוה אבדה הרזולוציה במקצת. מתכננני המגבר "יודעים על הבעיה" ..ובדגם המשופר יותר (318B) הם העלו את "מרחב המחיה" בתדרים הגבוהים עד ל כ 30K HZ יחד עם שנאים מוצא משופרים וגדולים יותר. זה לדבריהם שיפר את עקומת ההענות ואת רוחב פס המוסיקה שהמגבר יהיה מסוגל לעמוד בו.
המסע של המגבר רק התחיל מבחינתו והחלטתי שהזמן הגיע ..בחרתי בשתי סימפוניות מופלאות עם קטעי דינאמקיה קשים ו"ברדק" תדרים. אך מאידך מלודיים מאד. הראשון שנכנס היה ה 9 של דבוז'אק.

from the new world symphony no 9 – Rafael kubelik-DG
סימפוניה גרנדיוזית ב 4 חלקים. משקט מאד ועד קטעי דינאמיקה אימתניים ..כלי נשיפה לצד מחלקת קשתנים אדירה.
המגבר הצליח להעביר למאזין את כל מרחב המוסיקה והתדרים ולא החסיר פעמה גם בחלקים הקשים בסימפוניה ..וגם בזאת שנכנסה לאחר מכן ה 5 של ברוקנר.

bruckner symphonie nr5 thielemann –munich- DG
הריג'קט הכמעט יחידי שיש לי ואולי הגדול ביותר שהיה יכול להיות לצערי, זה השיעמום היחסי שהמגבר העביר בעבודתו.
במוסיקה בסגנון הזה לא "נפלתי". הוא ניגן יפה מאד והעביר את מה שעל המדיה אך ללא תעוזה או הצטינות כלשהיא בחלק מסוים במה די צרה אך אימג' טוב כהרגלו. המוסיקה התנגנה לה בחופשיות ובטבעיות אך היה חסר את הקצוות שכנראה חסר למגבר ..האוקטבה התחתונה שהיית נותנת מסד, או בסיס לפירמידה הזו והגבוהים שהיו מידי פעם מחוספסים, או שבכלל לא היו. אך מנגד, הוא היה מדויק במוסיקה שהוא כן הצליח לנגן. הכל ברכות אך אולי באיטית מסוימת. המגבר נבדק אצלי במשך ימים עם מגוון אלבומים יצירות וסגנונות די רחב. ביום השלישי ניסיתי לנגן בו רוק והאלבום שנרכש לאחרונה של CREAM מצא את מקומו במגירת ה CDP כדי לנסות לעבור דרך המגבר הזה.

שוב המגבר הצטיין במה שהוא עושה הכי טוב וזה המיד רינג' הגדול והעשיר שלו, ההקלטה גדולה מאד ומאד עמוקה.
היה אפשר לשמוע את זה גם כאן דרך ה SET של ALMARRO אך היה אפשר למצוא שהמגבר אינו מוסיף ערך מוסף משל עצמו ודי סגר לי את הנפח הגדול ששמעתי עם הגברות הנוספות "שעומדות" אצלי בחדר. סך הכל הוא צלח את בדיקת הרוק והעביר את הפרטים הדי קשים שמוקלטים בהופעה חיה באולם ה ROYAL ALBERT HALL באופן סביר בהחלט.


LA FINALE
מגבר יפה, בנוי היטב ,אשר מוציא 18W לכל צד ומבקש יפה יפה מבעליו לשדך אותו לזוג רמקולים קלים יחסית.

(עדיף סביב ה 90 DB מעלה) אלה שבעלי חדרים גדולים ימצאו אותו חלש מידי עבורם אלא אם כן יש להם רמקולים נצילים ביותר ..(HORNS וכדומה יוכלו להתענג על הקסם הקטנטן הזה). המגבר כמו כמעט כל SET קיים, מצטיין בקסם מוסיקאלי שקשה למצוא! אך ב 1500$ המגבר הזה הוא WINNER אמיתי על אף הריג'קטים הבינוניים.
המון מוסיקה זורמת בחופשיות וכמעט שהוא לא מתאמץ. חסר גבוהים כפי שרב האנשים שסקרו אותו ציינו ואני מצאתי בחלק מההקלטות ששמעתי את הדבר כנכון . אך לא בכל דבר ובכל מוסיקה זה הפריע לי לאישית.
אלה אם רמקולים בהירים, על הצד הקשה. יוכלו להתאהב בעיגול הפינת הנהדר שהמגבר הזה מקיים עבורם.
הבס מפתיע מאד, 2 השפופרות שאחראיות על הכוח כאן מתחממות מאד ושולטות על המיד בס והבס הנמוך יותר בסבירות נערצת. לא ציפיתי לשליטה מוחלטת על כל התדרים, בכל זאת מגבר 18W שעולה 1500$.
המגבר מצריך מקום מאוורר ביותר בשל החום הגבוה שהוא מפיץ לכל עבר, אפילו הכפתורים שמצויים על קידמת הפנל מתחממים לאחר כמה שעות. ה Almerro 318A הוא מגבר מפתיע באיכותו ובסאונד המתקבל ממנו ללא ספק.

וב 1500 $ אפשר לקבל פה את מגבר שמחולל פלאים במערכת הנכונה. הוא לא מעייף כלל וכלל.
הקשבתי במשך 3 ימים ל15 שעות מוסיקה כמעט ברצף ולא הרגשתי צורך להנמיך את הווליום, או לכבות את המערכת לכמה דק כדי "לנשום לרווחה". אם כבר בדיוק הפוך.. חוגת הגיין עלתה כל פעם שעברתי מול המערכת כדי לראות עד כמה זה אפשרי לפני שהמגבר יחליט שהוא לא רוצה יותר לעבוד באופן נקי.
המחיר מול האיכות מדהימה, כמו שפתחתי את הסקירה תחת 2000$ אפשר לקבל מגבר שנשמע HI END לכל דבר.
עם המון קסם ומוסיקה שמרחפת ללא כל מאמץ.
מדויק, חם ועשיר. לאלה שרוצים לקחת את זה לדרגה קצת יותר גבוהה עבור 350$ נוספים יש את הוורסיה המשודרגת 318B עם שנאי אאוטפוט גדולים יותר (עבור שליטה בבס) והרחבת העקומה ל 30K הרץ למי שצריך את התדרים המאד גבוהים שה 318A לוקה בהם לפעמים. הוורסיה הזו (318B) מתוכננת גם ב ZERO FEDBACK
לעומת ה 'A' עם פידבק קל. ALMARRO מצהירים על 0.75% עיוותים וסך הכל המגבר נשמע רהוט מאד.
לאלה שמחפשים מגבר שפופרות שילך יד ביד עם ה SS שלהם ולהחליף מידי פעם, או לאלה המתכננים מערכת סביב SET ורמקולים נצילים - הייתי ממליץ לסור ל "סטריאו נטו" ולנסות להקשיב ל ALMARRO 318A. איני מכיר שום מגבר מנורות חדש בארץ, מיצור סידרתי ובמחיר הזה שיכול לתת לו פייט . ואף לא להתקרב.
אביעד .


הערה:

בזמן כתיבת הכתבה הזו ,"סטיראו נטו" היו פתוחים ופועלים,

כיום בעת העברת הסקירה לבלוג הנוכחי החברה מ"סטיראו נטו" כבר לא עובדים לצערי הרב.

עד כמה שאני יודע חברת אלמרו אינה מיובאת לארץ יותר.

כולי תקווה שאחד מהיבואנים יניפו את הכפפה לאויר ויתחילו ביבוא סדיר של החברה המצוינת הזו,
כולל הרמקולים שלהם.

כמובן שתקוותי מלווה שאותו יבואן יתמחר את המוצרים כראוי.

תגובה 1:

יאיר שפיגל אמר/ה...

אביעד,
תתחדש !
בהחלט הגיע הזמן לרכז את כל התוצרת הברוכה שלך עד כה במקום אחד, הסקירות לא פחות ממדהימות.
אני בטוח שתמשיך להרחיב את התוכן. אני בטוח אמשיך לקרוא.

נ.ב.: אנחנו עדיין צריכים להיפגש מתישהו...