04 פברואר, 2008

מבוא למוסיקה קלאסית ב 4 פרקים - פרק 1 ו 2



Classical music 101 part 1

חלק זה הוא רק התחלתו של סידרת מאמרים שיבואו בהמשך .
תוכנם של המאמרים הללו יהיה בעיקר על "מוסיקה קלאסית" ונבכיה .
ובתקווה" שיכניס" את מאזיני המוסקה "האחרת" גם לעולם המדהים של "המוסיקה הקלאסית" .

המונח מוסיקה קלאסית מתייחס למסורת המוסיקאלית המערבית בתקופה שבין 1100 לספירה בקירוב
ועד ימינו אנו .
זו מוסיקה שיש בה הרבה יותר ממנגניות יפות זו "מוסיקה אומנותית "להבדיל מהמוסיקה העממית הצבאית או הקטסית של התקופות הקודמות , ומהג'אז ומהפופ של תקופתנו אנו- אם כי היא מעולם לא היית בלתי תלויה לחלוטין , כפי שנראה בהמשך . ואכן , ככל שעובר הזמן , קשה יותר לשרטט את קווי ההפרדה
בתקווה שחלקים של מאמר מושלם זה יציגו מדגם רחב של מיטב המוסיקה הקלאסית של 900 השנה האחרונה .

PART1


רוח המוסיקה שרתה על האדם מאז רשית ימיו – המתוחכמת שבכל האומניות היא גם הבסיסית ביותר .
יש בנו בני האדם משהו שמגיב לצליל באופן מאד מיוחד .
ואנו משתמשים בה בתור אמצעי הבעה מורכב במגוון רמות אינסופיות .

המוסיקה הקלאסית הראשונה היא המוסיקה הכתובה של הקול האנוי של הנזירים בימי הביניים
"המוסיקה הקלאסית " כפי שאנחנו מתארים אותה התחילה ב 1100 לספירה מפני ששם בערך זה הזמן שהתחילו לרשום אותה
עד אז המוסיקה ככל שתהיה הועברה מדור לדור בעל פה .
רב המוסיקה הקלאסית התחילה מרעיונות טקסיים דתיים וצבאים כלי הנגינה התקופתיים שלפני הנצרות
תופי חרס חלילי עצם ופאן השתלבו מאוחר יותר ואט אט פינו את מקומם לכלים המערבים שכולנו מכירים .

המוסיקה הקלאסית התגוונה והתפתחה עם הזמן בתגובה לשינויים בחברה :
המלחינים , ככל אדם אחר , תלויים בחברה לפרנסתם . בתקופות קדומות הייתה להם בעצם ברירה אחת ויחידה – להצטרף למנזר ולכתוב מוסיקה לכנסייה , עם כל המגבלות המשתמעות מכך .
רב המלחינים שאפו מאז ומתמיד להבעה מגוונת כמה שיותר וחופשית יותר , שנמנעה מהם בהתאם לאופיה ולהקיפה של הפטרונות ש/העניקה להם החברה .
נותני החסות של ימינו מגוונים כמעט כמו סוגי המוסיקה שהם תומכים בה וכללים ממשלות (בעיקר קומוניסטיות ) אוניברסיטאות , אולפני טלוויזיה, רשתות שידור חברות התקליטים כמובן וכו .
וכמו כן אנשים שהממון מצוי בכיסם , והאנשים כמונו שאמורים לרכוש כרטיסים למופעים ולרכוש דיסקים ומדיות בכדי להקשיב למוסיקה .
כל המגבלות שכופים כל אלה הם מאומה לעומת המגבלות שכפו הכנסיות בימים אלו .
ואל פי כן כפי שקורה בכל תחומי האומנות הדחף היצירתי עצמו אינו יודע גבולות , ןאפשר שהמלחינים בימינו חופשיים מאי פעם .

פרק 2


תקופות של המלחינים במוסיקה הקלאסית

בעיקרון המוסיקה הקלאסית מחולקת לפי תקופות יחד עם המון קטגוריות אחרות שמובאות כתת נושאים מתחת למוסיקה עצמה (שעליהם נדבר בחלקים נוספים במאמר זה ) .

להלן התקופות שהמוסיקה הקלאסית מחלקת בהם .


ימיי הביניים :
רב המוסיקה של ימי הביניים התמקדה בעיקר בדת . כבר מהשניים של מ 1100 לספירה
רב המוסיקה נכתבה מתוך הכנסיה ובשבילה .
הכלי העיקרי בתקופה זו היו הקולות האנושיים בעיקר .
המלחינים הלחינו לשם רימום האל והיו בדרך כלל נזירים באותה הכנסיה שכתבו בשבילה .
מנזרים ונזירים אלו היו מרכזי המוסיקה הגדולים הראשונים בכל התקופות .
סגנון השירה היחודי של הנזירים נקרא "השירה הגוגוריאנית "
המוסיקה החד קולית הזו שישמה בתפילות ומטרתה העיקרית היית להעביר את הטקסט הדתי
ואת המשמעויות שלהם .
מחוץ לכנסיה במאה 12 התחרו במוסיקה הדתית הטוראדורים הצרפתיים שהלחינו מוסיקה חילונית ויצרו ביקוש ותחרות ומוסיקה הדתית עיי ביקוש רב של הקהילות האירופאיות .
בתקופות של מסעי הצלב התגלו שוב כל תרבות יוון העתיקה ,באותה התקופה הוקמו האוניברסיטאות הראשונות כדוגנא אלה בבלוניה אוקספורד וכו ..
על רקע זה הרחיבו המלחינים את המוסיקה לא רק על רעיונות דתיים אלה במוסיקה ואמונות קצת יותר חופשית על רקע שונה .
כבר במאה 14 החלו אנשים כבר להעלות מושגים לטווח את המוסיקה
אפילו האפיפיור ה 22 התנגד לה מה שרק מראה שמלחינים אינם כבר נחלת הנצרות והדת אלה מתפתחים הלאה .
סך הכל רב המוסיקה מימי הביניים מתבססת על המון קולות אנושיים- כלי הנגינה הראשון !.

מלחינים נבחרים : ויצירות נבחרות שלהם :
דופאי -1400-1474בעיקר מיסות
משו -1300-1377 מיסה לבתולה הקדושה
ויקטוריה- 1548-1611 מיסה מה מהולל


הרנסאנס :
תקופה זו בעיקר התבססה על קונפליקטים בין הכנסיה למחינים החילוניים מרכז הכובד
של המוסיקה זזה קצת מהכנסיות הצרפתיות ועברה לערי איטליה
רב המחינים היו ממומנים עיי פטרונים , נסיכים חצרות מלך וכדומה . .
בתקופה זו כבר הומצא הדפוס ששינה כמעט לחלוטים את תפוצת התווים שהיה בביקוש רחב
עיי המעמד הבינוני של הסוחרים בתקופה זו .
התקופה יצרה עוד כמה סוגים של שירה חילונית שהם השנסונים ,מדריגלים וכו ..
גם הכנסיה כבר שאבה מסגנונות חילונים ושילבה אותם ביצירותיה בתקופה , כבסיס ליצירותיהם במיסות פאסיונים , ומגניפקטים .
רב המוסיקה בתקופה הנל היה בין השאר נקיה מכל ראוותנות רגשית , ישרה, ברורה ופחות מקושטת . למעשה היצירות שהתפתחו משני הסגנונות הללו היה מופת של יופי ומעשה אומנות
אך עדיין כפוף לסמכות הכנסייה .




תקופת הבארוק

תקופה זו מתאפיינת בעיקר בהולדת האופרה אולי הפיתוח הגדול ביותר של תקופה מסויימת .
סוף סוף זכתה המוסיקה החילונית לפופולאיריות שכה רצתה .
החילונים שזבכו ביכלת להטות את הכובד מהכנסיה לחזרות המלוכה זהם אלה שהביאו את התקופה לעליתה וליופיה .
התקופה לא רק היית מולדת התקופה לאופרות אלה היא הביאה את המוסיקה לקהל הרחב .
בתקופת הבארוק גם צצה לה נישת הקונצרט הפומבי , ועמותות מוסדות ובתים פרטיים ניגנו
ויצרו מוסיקה .
המוסיקה התנגנה בכל מקום אפילו בפונדקים ברחבי אירופה .
הקונצרטים התפתחו במאה ה18 באנגליה באופן מסיבי ונתמכו עיי עמותות וערים גדולות ברחבי אירופה לשם המשך היצירה והנגינה .
עם זאת עתיד המלחינים לעשות קרירה מהחנתם היה נחלת העתיד בלבד .
והם היו דיי נתונים לחסדיהם של הפטרונים .

מלחינים ויצירותיהם (נבחרים)
פכלבל – 1653-1706 קאנון וגיג' ברה מג'ור
קורלי – 1653-1713 קונצ'רטו גרוסי
ויואלדי – 1678-1741 ארבע העונות , גלוריה
באך – 1685-1750 קונצ'רטו ברנדנבורגיים
הנדל – 1685-1759 משיח , מוסיקה על פני המיים .


התקופה הקלאסית :
שוב בתקופה זו הוסטה המוסיקה מידי הדת וכעת לאוסטריה ששם ישבו היידן מוצארט , בטהובן ושוברט .
ששם כתבו את המיסות שלהם .
עם התענינות המוסיקה התזמורתית והקונצרטים הפומביים היו נחלת הכלל בערים הגדולות
נדחקה יות ריותר המוסיקה הדתית הכנסיתית . אך הממון הרב שהיה חייב לצאת עבור התזמורות הגדולות הגביל את האנשים והקונצרטים היו נחלת הערים הגדולות כמו וינה פריז מנהיים וכו ..
היידן היה אחד הראשונים שהתחיל להרוויח באמת מכתביו כמלחין עמאי ולא היה כותב ונתמך עיי פטרונים .
לעומתו היה את מוצארט שעל פי זה שהו מוכר מאד לא הצליח למכור שוב כתב יד שלו בזמן חייו .
מלחינים ויציורתיהם (נבחרים)
היידן -1732-1809 סימופניה "ההפתעה" , "בריאת העולם "
מוצארט – 1756-1791 "יופיטר" , "דון ג'ובאני"
שוברט - 1797-1828 "סימפוניה הגדולה " , חמישיית "דג השמך"


התקופה הרומנטית :
בטהובן נחשב למלחין הראשון המצליח בגדול באופן עצמאי .
ועשה זאת כנראה בגלל אופיו ודימויו של הגאון הגיבור המיוסר .שמאד דמו לתקופה ומאד התאימו לרוח הכתיבה בזמניו . למרות זאת הקרירה של בטהובן הביאה לכך שהמלחין המקצועי המשוחרר מכל אילוץ פרט לשיקול האומנותי נראה לראשונה בר מימוש .
המון מלחינים בכורך המצב הכלכלי עבוד במוסיקה מלבד כתיבה
ליסט ופגניני עבוד כוירטואוזים וכו ..
מוסיקה קלאסית היוותה לבילוי שעות הפנאי של המעמדים הבינונים והגבוהים
החל בקונצרטים לא פורמלים וכלה בקונצרטים בביתו של מנדלסון וכדומה .
תזמורות שביצעו קונצרטים בעלי מעמד גבוהה יותר מבחינה פיסית נערכו כמו כן עיי אגודות מוסיקאליות שהתשחררו מאצולה מלכותית .
קונצרטים אלו היוו סממן לחיים העירוניים האירופה ובארה''ב
במחצית השניה של המאה ה 19 הוקמו רבות מהתזמורות העצמאיות והעירוניןות הטובות בעולם ונבנו כמה מאולמות הקונצרטים הגדולים בעולם .

מלחינים ויצירותיהם (נבחרים)
בטהובן – 1770-1827 – ה 9 סימפוניה , קונצ'רטו לפסנתר מס 5 "הקיסר"
פגניני – 1782-1840 – 24 קפריזות , מחול המכשפות
מנדלסון – 1809-1847 "האיטלקית " סימפוניה , קונצ'רטו לכינור .
שופן – 1810-1849 סונתה לפסנתר מס 3 , עבודות פסנתר בכלל ..
שומאן – 1810-1856 קונצ'רטו לפסנתר בלה מינור


המאה ה 20

הרבה ממאפיני המאה הקודמת התקופה הרומנטית נחלו הצלחה גם בתקופה הזאתי .
האופרות והקונצרטים הפומביים ממשיכים להיות נחלת המוסיקה הקלאסית
כבר במלחמת העולם הראשונה האיצה והתפתחה התקשורת
ה BBC הוקם בבריטניה ב 1922 ומכר המון מקלטי רדיו עד שנת 1933 .
שמאה זו התפתח כל עיניין המדיות והמוסיקה המוקלטת . מהמונוגרף של אדיסון דרך התקליטים והסרט המגנטי במשך המאה לסוף המאה ה20
תקליטים ומדיות שונות התחילו להמכר בעולם באופן גורף של מליונים . והתפתחו באופן רציני דרך כל המדיות המוזכרות וכלה בתקליטאור וכו ..
השידורים וההקלטות החליפו את התווים הכתובים כדרך הפצתם וכבר אין צורך בידכ מוסיקאלי נרחב כדי להנות מהמוסיקה מנוגנת .

מלחינים ויצירותיהם (נבחרים) אשר נכנסו בחייהם וחיו במאה ה 20
ללו – 1823-1892 סימפוניה ספרדית
סן סאנס – 1835-1921 סימפוניה מס 3 " לעוגב"
דבוג'ק – 1841-1904 סימפוניה מס 9 "מן העולם החדש "
מאהלר – 1860-1911- סימפוניה מס 9 , סימפוניה מס 5
סטרווינסקי 1882-1971 פןלחן האביב .


כל המידע לקוח מספר "מוסיקה קלאסית " ג'ון סטנלי
ועובד שוכתב עיי
אביעד בריד


2 comments:

daria אמר/ה...

כמתעניינת חדשה בנושא , הצלחת להבהיר לי את ההבדלים בין התקופות בצורה פשוטה ומעניינת.
תודה

aviad barid אמר/ה...

אני שמח שזה עזר לך קצת ..
בהצלחה .

And dont be a stranger , come again .

aviad .