24 נובמבר, 2008

METHENY-AMJ - UPOJENIE




אי אפשר להגיד שאני "מאוהב" בקול האנושי .. טוב לפחות לא הייתי עד לפני כמה שנים .
אם הייתם נותנים לי לבחור בין מוסיקה עם טקסטים ושירה, לבין אלבומים אינסטרומנטליים .
כלי הנגינה לבדם היו מנצחים בקלילות , את האמת ..עד היום .
אבל ,
בשנים האחרונות "גיליתי" את הקול האנושי מחדש , זה התחיל מאריות נבחרות של טובי הזמרים והזמרות בתחום האופרה ומשם גם השתלשל לזמרות ג'אז מעולות וכן הלאה .
אמנם כאמור אעדיף אינסטרומנטלי בכל רגע , אך הערכה והערצה שלי לזמרים וזמרות טובים היא עצומה .
הקול אנושי היה הכלי נגינה הראשון בעולם , לפני כל כלי נגינה בנוי או מאולתר והקושי בהפקתו באיכויות המדוברות
הוא לא פחות מכל טכניקה בכינור או בפסנתר .

לי ספציפית לא תמיד קל לשמוע קולות במוסיקה , לפעמים הם מפריעים לי לשמוע את כלי הנגינה ולפעמים הם גם לא משתלבים לי טוב באופן כללי .
יש המון אנשים שלוקחים מה VOCALS גם ערך מוסף, שהוא אולי אחד הדברים החשובים בשירה הכתובה .
זה כמובן הטקסט עצמו .
העוצמות והמשמעויות של הטקסט המושר הוא חלק נכבד ולא פחות חשוב מן המוסיקה המנוגנת , המלווה אותו .
ואם כבר התחלתי להתוודות על הקשיים שלי לגבי שירה ,אז אמשיך בזה שמשמעויות הטקסט מעניינות אותי כקליפת השום .
מבחינתי (לפחות בשלב הזה) קולות השירה של הזמרים והזמרות הם כלי נגינה בלבד לא שום ערך מוסף של משמעות טקסטואלית .
כך , שגם אם אני שומע שירה באיטלקית , גרמנית , או צרפתית באופרות למשל , זה עניין שולי מכיוון שלהבין את הטקסט אף פעם לא היה משאת נפשי .
(באופרות בדרך כלל גם מצורף ספרון עם הטקסט מתורגם וכתוב, כולל הסיפור. כך שאפשר תמיד לקרוא אם זה מעניין ).
למרות השפות הרבות שמושרות בעולם בכלל, האוזן שלנו לא תמיד מצליחה לתפוס או להתרגל לשפה מסוימת , מבטא וכדומה .
גם אם איננו רוצים להבין את הטקסט עצמו השירה עצמה "מעצבנת" אותנו , בדיוק כפי שכלי נגינה מסוים יכול לעצבן אותנו באוזן (למשל סיטאר לחלק מאנשי המערב ...) .
אז למה כתבתי את כל ההקדמה הארוכה הזו אתם שואלים ?

מפני שבאלבום החדש* של פאט מת'יני יש זמרת ששרה שירים שלמים פרי עטה פולק פולני ועיבודים עם טקסטים שכתבה וכתבו לה לקטעים ישנים של מת'יני .
"הבעיה" חוץ מזה שיש באלבומו (של אולי אחד האמנים האינסטרומנטליים האהובים עלי בז'אנר), גם זמרת ששרה ,
היא שרה בפולנית !
ANNA MARIA JOPEK היא זמרת ג'אז שכבר פועלת כמה וכמה שנים..נולדה ב 1970 בפולין ולמדה מוסיקה קלאסית (פסנתר) באקדמיה "שופן" בווארשה.
שיתוף פעולה עם אמני ג'אז ידועים כבר היו לה בעבר וזה היה רק עניין של זמן, עד שפט מת'יני יעשה איתה מטעמים לאוזניים .
*(האלבום יצא ב 2008 תחת הלייבל של פאט מת'יני לאחר שהוקלט ויצא בגרסה פולנית ב 2002 )
ב 2001 בזמן שפאט מת'יני הופיע בפסטיבל ג'אז באירופה , ניגשה אליו AMJ והציגה את עצמה , עם ביטחון רב וחינניות "כבשה" את ליבו של פאט והוא בחר להגשים את חלומה לעבוד עימו כשנה לאחר מכן .
מת'יני מספר שהוא התאהב במוסיקאים הפולנים ושכל סשיין ההקלטות היה מעורר ומלא השראה גם אצלו .
כמובן שמצד הפולנים שעבדו עם אייטם עולמי שכזה הדבר היה אדיר מאין כמוהו .

קולה של AMJ מדהים ביופיו מלא ברק ועומק , היא שרה עם המון נשמה והמון רגש בכל המנעדים .
למרות המבטא והשפה ה"מעצבנת" (פולנית) השירה משאירה אותך פתוח עיניים ופעור פה , לא ברמה של וואו , אלא מהבנה כמה תום,רוך ואהבה יש לה למוסיקה ולשירה .
קולה לא דומה לזמרות ג'אז אחרות אמריקאיות למשל ,אלא יותר בגוון פופי חצי מחוספס חצי חלומי .
כמובן שהליווי של מת'יני לא נופל במאומה והוא ממלא את האווירה ואת האלבום בנגינתו הרהוטה , הרעננה והמיוחדת במינה . גאנותו נישאת באוויר בכל תו ותו באלבום ואי אפשר לטעות שזאת הפקה שלו .
כלים נוספים משתתפים באלבום חוץ ממת'יני למרות שהוא הדומיננטי ביותר. פסנתר , כלי הקשה ואפילו סקרטצ'ינג מפטיפון באחד הקטעים . הנגנים הנוספים הם בעיקר פולנים שניכר שעבודתם טהורה מרוח וצילצולים אלא מוסיקה טהורה עם המון רגש והערכה למת'יני וגם לפולק הפולני באופן מסוים.
מי שמכיר וקצת מתעניין יודע שבפולין סצנת המוסיקה ענפה מאד ובעיקר הג'אז הפולני שנחשב למשובח ביותר .
הארץ מלאה בנגנים מוכשרים ובמוסיקאים מחוננים .
זהו לא פלא שפט מת'יני לקח פרויקט מופלא שכזה .

הטקסטים באלבום מושרים כאמור בפולנית על ידי אנה, אך בחוברת הדיסק כל הטקסטים מתורגמים
לאנגלית, שכל אלה שרוצים את הערך המוסף של משמעויות הטקסט יוכלו גם להבין .
השילוב של השירה המצוינת של AMJ עם נגינתו הכול כך מיוחדת של מת'יני עושים את האלבום הזה לפנינה אמיתית .
משהו קצת שונה אמנם, אבל אמנותי להפליא .
האלבום משלב כאמור שירים שכתבה AMJ עם ליווי של מת'יני והאחרים , AMJ על הפסנתר כמובן בנוסף לשירה .
קטעים ישנים יותר של מת'יני שהפולנים כתבו לו מילים , ואפילו עיבודים חדשים .
קטעים מ "OFFRAMP", מ "STILL LIFE" ועוד .. יש אפילו עיבוד מדהים ביופיו בביצוע פסנתר, באופן אינסטרומנטלי ל "LETTER FROM HOME" המצויין של מת'יני .
כל האלבום הוא הפתעה אחרי הפתעה . ה"מסר" עובר את מחסומי השפה , המבטא והשוני בין המוסיקאים .
כמובן שהמוסיקה עצמה מאחדת ומאגדת את כולם תחת אותה "שפה" האוניברסלית השניה (אחרי המתמטיקה כנראה).
זהו אלבום מקסים ביופיו שיקלט אצל כל אחד ואחד ללא שום קשר לאובי ג'אז (טוב את האמת זה לא כזה ג'אז) או ז'אנר אחר .

מומלץ ביותר !



הינה קליפ לשיר הנושא של האלבום .. תהנה .








אין תגובות: