ממש לא מזמן, סקרתי את ה preamp של חברת "ROGUE AUDIO" ..
סקירה זו, היא מאין סקירת המשך, למכשיר שכיום צמוד לו ..הפעם ה POWER! .
ה TEMPEST II הוא למעשה מגבר משולב שמסוגל לעשות "הכול" מבחינת הגברה .
אז למה הוא צמוד ל קדםמגבר ואיך ?..נגיע לזה .
בואו נתחיל ראשית עם קצת עובדות ואלקטרוניקה ;
ה T-II תוכנן לעבור כמגבר משולב להגברה כוללת של מערכת סטריאו .
אפשר לחבר לו עד 5 מקורות והוא מוציא 90W לצד בטופולוגיה שפופרתית טהורה .
הT-II משתמש ב ארבעה שפופרות מסוג KT88 עבור כוח , 2 שפופרות מסוג 12ax7 עבור ה INPUT
וזוג 6sn7 שמשמשות כדרייברים למנורות הגדולות .
למגבר יש כפתור ווליום , "סלקטור מקורות" ובאלנס .
למגבר יש גם כפתור MUTE והוא מגיע כמו ה 99 עם שלט רציני ומאסיבי מאלומיניום יצוק, שמתפעל את כפתור הווליום בלבד . ROGUE מאופיינת בתכנון קצר ביותר ועם כמה שפחות "פויילשטקים" בציוד שלהם, כך שהם מנסים להכניס כמה שפחות מנגנונים נעים, או אלקטרונים עבור "נוחות" בשל כך השלט לא שולט על שום דבר חוץ מהנ"ל.
למרות זאת מצאתי שיש פה המון פיצ'רים , יחסית למגברים אחרים שאני מכיר.
כפתור הדלקה וכיבוי ולד כחול (כמובן)לאינדיקציה, נמצאים על הלוח קדמי .
המגבר כבד מאד (כמעט ששבר לי את הגב שהעלתי אותו 3 קומות) ..ומשקלו 24 ק"ג .
בנוי באופן מעולה ומאסיבי ביותר , גם שמרימים את המכסה העליון כדי להגיע לשפופרות, אפשר לראות שחברת ROGUE יודעים בדיוק איך בונים מגברים וציוד שפופרות בכלל .
במבט על הכפתורים , ה FACE PLATE ובהצצה פנימה ,מגלים בניה מדוקדקת, חלקים יוקרתיים וטובים וחשיבה על כל מ"מ במגבר.
מאחור אפשר להבחין בכניסות רבות למקורות , ו בשלושה יציאות, לא פחות .
הראשון הוא לקדם מגבר חיצוני , (המגבר בנוי כאינטגריטד, אך משתמש בקדם פאסיבי בתוכו. כאשר המכשיר מאפשר חיבור קדם-מגבר אקטיבי כדי לקבל את היתרונות של אחד כזה).
השניים הבאים הם יציאות או ל SUB או כ PREOUT למי שרוצה ל-השתמש ב T-II דווקא כ pre או להגביר את הרמקולים שלו ב BI-AMP . ולשרשר את ה T-II עם עוד הגברה .
עוד מאחור , בורג ארקה למי שמחבר אנאלוג אל ה T-II ,כפתור אשר בורר בין מצב triode למצב
Ultraliner ... (על כך בהמשך גם כן) וכמובן שקע כניסה IEC לכבל חשמל (מסופק מהחברה כבל "פשוט) .
את המגבר ניסיתי "שבורר המקורות" במצב "PREAMP" כך שהמגבר עובד בתצורת"POWER" בלבד.
מחובר לרמקולים מצד אחד ומהצד השני ל קדם מגבר חיצוני אקטיבי, מאותה החברה (ה-99 להזכירכם) .
המקורות השונים כמובן מחוברים ל קדם . כך ש ל T-II אין שום תפקיד חוץ מלהגביר .
לפני האזנה ראשונית, יש לבצע BIAS לשפופרות הכוח . הדבר פשוט ביותר ואפילו מי שלא יודע מה זה BIAS ,
יכול לקרוא את הצעדים הפשוטים בחוברת ההדרכה ולעשות כך בקלות ובמהירות ללא שום בעיה.
הT-II מאפשר גם חיבור של רמקולים הפועלים ב8 אום, או ב 4 אום.
בעזרת שינוי כבלים קצר בתוך המגבר (פשוט ביותר) אפשר לעשות את השינוי ביניהם .
המגבר מגיע כשהו מוכן כבר לרמקולים של 8 אום מהחברה, כך למי שיש רמקולים הפועלים בנומינאלי ב 8, לא צריך לשנות דבר .
הפעלת המגבר לוקחת כ 40 שניות פחות או יותר, עד שהמערכת מחממת את השפופרות למצב האזנה
(כמובן שלמצב האזנה אידיאלי כדאי לחכות לפחות 15 דק או קצת יותר, כדי לקבל את מלוא עושר השפופרות . )
תכונה זאת שומרת על חיי הציוד ועל השפופרות עצמן, היא מאריכה כך את חייהן .
2 "קליקים" נשמעים מה TEMPEST II , כך אנו יודעים שהוא מוכן לפעולה ..
SOUND :
לפני שאתאר את ששמעתי , אתחיל ברקע לגבי הטופולוגיה והיחס שלי אליהם בשנים האחרונות .
כל אודיופיל מתחיל יודע , ששפופרות זוכות ליחס חם בקרב אוהבי התחום.
כנראה בשל יתרונותיה הסוניים על פני הטופולוגיות האחרות, בנוסף בשל שלל תיאורים וסופרלטיבים שמתקשרים בדרך כלל עם ציוד שפופרתי .
לאחר ניסיון (של כולנו) המסקנות הם: שלטופולוגיה מסוימת אין שום יתרון על השנייה באופן מוחלט וכל אחד אמור לבחור את מה שמתאים לו, מהמון סיבות וכיוונים . אם זה התאמה לרמקולים , התאמה לסגנונות המוסיקה , התאמה לוגיסטית, כספית וכמובן של טעם .
לכל טופולוגיה היתרונות שלה מול החסרונות כמו כל דבר בחיים . בסופו של דבר אנו חיים עם ערימה של פשרות,
גם אם הוצאנו 50 אלף שח על מערכת אודיו ואף גם יותר .
אצלי במערכת נוסו הגברות רבות , בטופולוגיות שונות ובמחירים בטווחים שונים . בסופו של דבר אני תמיד חזרתי למגבר הכוח הפרטי שלי שבסופו של יום גם התאים לי הכי הרבה .
סגנונות המוסיקה שאני מאזין להם ורסטיליים ביותר ומאופיינים ביחס אחוז גבוה בתזמורות ובמוסיקה עמוסת כלים ודינאמיקה מאד רחבה.
טופולוגית השפופרות היית תמיד אצלי בסוף הרשימה מכיוון שכל מגבר שעד היום התארח אצלי , "נפל" במבחן התוצאה,
כאשר הוא היה אמור להגביר את סגנונות המוסיקה האלו .
אין כמובן ספק שאותם אי אילו הגברות, היו טובות יותר בסגנון כזה או אחר מאשר המגבר האישי שלי ..מידי פעם .
ועשו לי אין ספור צביטות בלב .
למי שהמקום והממון מאפשר יחיה עם שתי הגברות (מאד דומה לגברות ..) או יותר שיוכל להחליף ביניהם שיחפוץ ולפי סגנון המוסיקה שהוא מאזין . כמובן שלא לכולם זה מתאים ואנו מנסים למצוא את זה שיעשה את מה שאנחנו רוצים ברמה הגבוה ביותר .
מפלצת הכוח הפרטית שלי (Vincent SP-331 ) שלטה ביד רמה בכל סגנון וסגנון אך מאידך לא הצטיינה מעבר "לטוב מאד" בשום סגנון מסוים .
שנים רבות חייתי מנקודת מוצא, שההגברה שלי עושה 85% טוב את כל הסגנונות במקום שתהיה לי הגברה שעושה 92% טוב בסגנון מסוים אך רק 50 % בסגנון אחר .
לא הייתי מוכן לוותר על איכות בסגנונות מסוימים לטובת אחרות .
כאשר האזנתי בתקופה האחרונה לצמד מבית ROGUE, התחלתי לשנות את דעתי בנושא .
צמד המכשירים שמהווים הגברת שפופרות טהורה (קדם וכוח).
לא מתעייפים ולא מזיעים בכמעט שום דיסק או סגנון שהשמעתי דרכם .
לשם הגילוי הנאות: שום מגבר שפופרות שהיה אצלי לא סיפק 90W לצד כפי שה TEMPEST II מספק . מאד יכול להיות שזה מה שהיה חסר כל הזמן .
אמנם חסרונות אחרים התגלו דרך צמד האמריקאים , אך אלו התגלו כחסרונות שוליים, שאחד מסוגל להתעלם מהם וליהנות מהיתרונות הרבים שיש כאן בכל זאת .
בפעמים שהבאתי מגברי שפופרות לבדיקה, היית לי דרך רגילה לנסות אותם וכמובן הציפיה לאכזבה באמצע הדרך כאשר "התותחים הכבדים" יצאו החוצה וניסו את כוחם של הגברות אלו .
האלבום הראשון הפעם שנכנס ל CDP כדי לשמוע את הצמד, היה ENRICO RAVA הופעה חיה במונטריאול , שם "ראווה ", "בולאני" וחברים מנגנים סשיין שלם לכבודו של מיילס דיויס .
זו היא אחת ההופעות והדיסקים האהובים עלי בספריית המוסיקה שלי .
אני מנסה תמיד לקחת אותו איתי לכל בדיקה .
שם חצוצרה נשמעת חצוצרה. הדינאמיקה והמוסיקה בעיקר, עושים את החוויה לפתוחה ולאמיתית הרבה יותר מכל ציוד אודיו ספציפי.
כמובן שלא הופתעתי שצמד ה ROGUE "אכל" את ההופעה לארוחת בוקר והביא לביתי צלילים באיכות גבוהה כזאת, בחדר המוסיקה שלי .
החצוצרה היית בעלת נפח אדיר אך לא גדולה מידי ..(למרות העיוות הטבעי שהמנורה מכניסה במוסיקה)
ה T-II יחד עם ה 99 לא הגדילו אותה למידות לא פרופורציונאליות .. הם הביאו לכלים את הנפח הטבעי שלהם ואת משקל המוסיקה המיוחד, שיש בהופעות אקוסטיות מאין אלה מבלי לעוות את גודלם הפיסי .
לא יכולתי להפסיק את ההופעה באמצע, כמו תמיד האזנתי לה בשלמותה.
מיד לאחר שהתאוששתי מההופעה המצמררת והמיוחדת הזו , הדיסקים והתקליטים התחילו להישלף זה לאחר זה .
תור הפסנתר :
פסנתר הוא אחד הכלים הקשים לשחזור במערכת אודיו והייתי מאד סקרן לשמוע האם הT-II יוכל לשחזרו באופן משביע רצון. מדוע אני מתבטא כך ?
מכיוון שכמעט ואין שום מגבר שפופרות שלא מעוות את סאונד הפסנתר במיוחד ומוסיף בקצוות דיסטורשיין מסוים .
כמובן שהדיסטורשיין הוא יחסי ..ופה הוא נמצא גם כן ..אך בשול .
הוא מורגש בעיקר לאלה שהתרגלו לשמוע את הכלי ב LIVE או דרך הגברת SS .. שם הוא כמעט תמיד נקי למשעי.
בטהובן , "הרמוניה מונדי" , פול לואיס מנגן את ה "אפסיונאטה" . הפרק הראשון לא קל למערכות רבות.
הדינאמיקה ועוצמת הנגינה מגיע לפיקים עצבניים ומעט המערכות שעוברות אותו בשלום. גם יקרות ו"נחשבות" מאד.
טווחי הדינאמיקה גבוהים מאד כאן וזוהי יצירה סוחפת, מוסיקאלית ומאתגרת סונית כל ציוד אודיו .
למרות שיש שם "רק" פסנתר ..
הROGUE צולח את הקטע הראשון, כמעט באין מפריע , 90W לצד שולטים ברמקול ולא נותנים לו להיכנס לקליפינג או אפילו לדיסטורשיין בחלקים הקשים ו הטובעניים ביותר . שוב, משקל נוסף נכנס למשוואה ויד שמאל של פול לואיס, נשמעת באיזון כמעט מוחלט עם יד ימין. שבדרך כלל נשמעת הרבה יותר טוב ובאופן מוחשי יותר בהקלטות אלו.
הסאונד נהיה "נוזלי" יותר בהשוואה להגברת SS ו "ענברי" (אני מאד אוהב לתאר סאונד "בצבעים" ) יותר בפרזנטציה
הכללית .
מי שלא מסוגל לשמוע קצת "עגלגלות שפופרתית" מסוימת, כנראה שיעקם את האף למשמע המגבר הזה .
חברות אודיו מאופינות בתחתימת צליל לפי תיכנונם , גם בין הגברת שפופרות ..יש חברות עם סאונד יותר "נקי" וחד , מודרני אולי ויש כאלו עם תכנון קצת יותר "רומנטי" ועם הדגשה בתדרים האמצעיים.
המיד בס והתדרים הנמוכים יותר מקבלים פה משמעות אחרת מאשר רק "בסים".
לא עוד בומים , או שליטה מלאה בתדר באופן מוחלט וזהו . אלא בסים מוגדרים , עמוקים, יפים ומלאי מוסיקה .
בניגוד ל הגברת ה SS ששולט ברמקול עד כדי משטר טוטאליטרי, אך חסר נשמה לפעמים .
ה T-II "מנגן" בתדרים הנמוכים והכניס LOW MID למשוואה באופן רציף ומאוזן, עם שאר הספקטרום.
הסופרלטיבים שמזווגים רבות עם ציוד שפופרתי, כמו; חם, מעגל פינות וכדומה הם משהו שבעיקרון לא ממש קיים . ציוד שפופרתי בינוני או מתוכנן באופן "לקוי" יכול להישמע מאד "עייף" , חסר פירוט ומעגל פינות , כל אלה עשויים להעביר אשליה של חמימות מסוימת .
במגבר הזה לא שומעים שום אשליות , כל התדרים מובאים עד לפתח הרמקול למרות ה"מיד" שמודגש יותר באופן טבעי, בשל התכנון ותכונות הטופולוגיה הספציפית הזו .
פסנתר נשמע טוב יותר במנורות, למרות העיוותים שנכנסים למוסיקה, בשל אותם דברים שהביאו את היתרונות גם כן .
פירוט לא חסר בשום שלב. זאת למדתי דווקא מהדיסקים הבאים שנכנסו לפעולה . .
הרי הייתי חייב לאחר שהצמד עבר את "מבחן הפסנתר", להוציא קצת את "התותחים הכבדים" כאמור .
שוסטקוביץ השביעית (לנינגרד , עם גרגייב) צ'יקובסקי השישית (מרווינסקי ותזמורת סט פטרסבורג)
מאהלר – סימפונית ה 1000 (השמינית ..עם בולז) ועוד .. ועוד..
אלו יצירות עתירות כלים , הפקות ענק , דינאמיקה ועוצמות אדירות ..
כאשר כאמור, כל מגבר שפופרות שהיה אצלי עד ה TEMPEST II לא הצליח לעמוד מולם. הדיסטורשיין והקריסה בסופרלטיבים הבסיסיים ביותר כמו אימג' וSTAGE לא מענו לבוא עימם.
הצמד האמריקאי העביר דבר הפוך לגמרי , הם פשוט גיחכו לשמע כל סיפוניה וכל יצירה והגיבו בפה מלא - ! KEEP THEM COMING
קבוצות הכלים נשמעו בבהירות רבה , כלי הנשיפה מעץ הביאו תכונות אופי
כפי שכתוב ביצירה והיה אפשר לשמוע את קולם ביתר פירוט ..כינורות ומשיכת קשתות היו בנמצא בכל זמן שהמדיה איפשרה לשמוע, עד כדי זיהוי המיקומים ואפילו הפיכת הדפים מפעם לפעם בדקות השקטות .
יצירות גרנדיוזיות נוספות הושמעו דרכם בתקופה האחרונה , כללתי אופרות איטלקיות וגרמניות בהפקות ענק (THE RING, TOSCA ...) . אורטוריות דתיות שבנוסף לעומס כלים גדול, הצטרפו גם סולנים ומקהלות (המיסה בF של באך , המטאוס פאסיון .. .)
לאחר שהבנתי שהצמד יכול על הז'אנר הזה, דעתי ולילותיי התחילו להתמלא ברעיונות רכישה וכמובן הסקת מסקנות והעמדת מחשבותיי מחדש, לעצם הידיעה שגם אני יכול ליהנות מהגברת שפופרות. על כל יתרונותיה מבלי להתפשר על שליטה בסגנונות מוסיקה עמוסים וחזקים במיוחד .
כל זה אמור לעלות לי כסף רב, אך לא "במחירים יוניספרים" כפי שתמיד הערכתי .
לא הכול ורוד ואם אהיה חייב לשים אצבע על מינוסים כאלו ואחרים, הייתי יכול , אך כפי שאמרתי עוד בהתחלה, אלה "מינוסים" או "חסרונות", שאני מסוגל להתרגל אליהם , לקבלם ואפילו לחבקם מעת לעת. בעוד אני נהנה מהסאונד המשובח שמגיע מה T-II ומה 99 המשודכים מהיום יחדיו .. המוסיקה נשמעת נהדר והחוויה מעפילה על סך כל חלקיה של האנאלטיות בגין יתרונות וחסרונות של כל ציוד וציוד .
בסופו של דבר זה מה שחשוב לחובב מוסיקה מושבע ..כמוני למשל .
הבטחתי עוד בהתחלה לספר למה העדפתי לחבר קדם חיצוני ולא להשתמש במה ש ROGUE כבר סיפק ותכנן בתוך ה TEMPEST II ..
אז ..
MARK (אחד המייסדים ואיש נחמד מאד) מחברת ROGUE , ידע בדיוק מה הוא עושה.
קדם-מגבר כפי שכבר תיארתי וסיפרתי בסקירה הקודמת. הינה פה : ROGUE - NINETY NINE MAGNUM
הוא הלב הפועם והמעצב המוחלט של מערכת האודיו בחלקים (פרט לרמקולים כמובן).
כמובן שהחברה שתכננה ויצרה את הציוד הנ"ל, יודעת זאת בדיוק כמונו . חיבור קדם חיצוני אקטיבי, נותן למאזין את תוספת הדינאמיקה , המהירות והסאונד שיש ל 99 למשל אצלי, להציע בחיבור עם ה TEMPEST II.
..הצמד נעשה דינאמי , הדוק ומשובח יותר מאשר כל אחד מהם לבד .
הם מתאימים מהחברה מכל הבחינות, אלקטרונית וסונית מכיוון שהם נועדו לעבוד יחד תכנונית .
ה TEMPEST II במצב POWER בלבד (כפי שהשתמשתי בו) הופך להיות מוצר דומה ב LINE של ROGUE שהוא ה STEREO 90 (מגבר כוח סטריאו ) וזה האחרון אמור מבחינת החברה, לעבוד עם ה 99 ..בהתאמה מלאה .
הורסטיליות של ה TEMPEST II מבחינת המאזין והמשתמש הרגיל מהוה VALUE FOR MONEY גבוה ביותר .
התחרות מאד גדולה בתחום המחירים של עד 3000$ למגבר שפופרות. אך ROGUE נותנים פה פייט חזק מאד לחברות האחרות. גם מבחינת התכנון ,המראה, הרכיבים המעולים ש MARK מרכיב בציוד של החברה וכמובן הכוח האדיר שחברת ROGUE AUDIO הצליחה להוציא מזוג KT88 לצד .
בדרך כלל מגברי שפופרות עתירי כוח עולים פי כמה וכמה ממה שאפשר לקנות מ ROUGE האמריקאים ,
אך אני יכול להבטיח לכם ,שזה בשום אופן לא בא על חשבון איכות סונית במקרה הזה .
בחזרה קצת ל TEMPEST ..
ל T-II יש אפשרות לעבור בין מצב TRIODE למצב ULTRALINER בעוד שהמוסיקה מתנגנת,
ע"י מתג מאחורי המגבר.
חדי האוזן שבינכם יוכלו להבחין, שבזמן שהמגבר עובד בתצורת TRIODE למשל ,הסאונד "נקי" יותר ופתוח יותר ..
האופי של המצב הזה הוא שפופרתי יותר (מה שזה לא אומר ..) .אך יש TRADE-OFF מסוים עבור כל אותם "יתרונות" שהוא נותן , ה TEMPEST II הופך לספק רק 60W לצד במקום ה 90W שהוא מספק במצב ULTRALINER ..
הסקירה כולה נעשתה שהמגבר היה במצב האחרון , החזק ביותר ,ששלט במוסיקה שהשמעתי דרכו באיכות הטובה ביותר .
ניסיתי מפעם לפעם לשנות את המצבים תוך כדי שהמוסיקה ניגנה..
כפי שכבר כתבתי , רק חדי האוזן יצליחו לזהות את ההבדל ורק בסגנונות המוסיקה שמאפשרים זאת .
סה"כ זהו פיצ'ר נחמד מאד לכאלו שאוהבים "לשחק" קצת עם ציוד האודיו שלהם ..ולהתנסות במה הם מסוגלים לתת בכל אחד מהמצבים .
אני ? אני אוהב את המוסיקה שלי יותר מכל , וכיום אני נהנה גם מהגברת שפופרות איכותית, שמסוגלת לתת לי את כל סגנונות המוסיקה שלי באיכות טובה מבלי להתפשר ..כמעט ...
הנתונים הטכניים של ה TEMPEST-II (הועתק מהאתר)
- output power: 90WPC minimum
- THD: <0.1% color="#afbed1">- 20Hz - 20KHz at peak output,
- 10Hz - 100KHz at 10 watts
- input sensitivity: 1.0V RMS
- dimensions: 18" W x 15¾" D x 7" H
- weight: 60 lbs
- shipping weight: 65 lbs
- power requirements: 120V/240V - 50/60Hz
סקירה זו, היא מאין סקירת המשך, למכשיר שכיום צמוד לו ..הפעם ה POWER! .
ה TEMPEST II הוא למעשה מגבר משולב שמסוגל לעשות "הכול" מבחינת הגברה .
אז למה הוא צמוד ל קדםמגבר ואיך ?..נגיע לזה .
בואו נתחיל ראשית עם קצת עובדות ואלקטרוניקה ;
ה T-II תוכנן לעבור כמגבר משולב להגברה כוללת של מערכת סטריאו .
אפשר לחבר לו עד 5 מקורות והוא מוציא 90W לצד בטופולוגיה שפופרתית טהורה .
הT-II משתמש ב ארבעה שפופרות מסוג KT88 עבור כוח , 2 שפופרות מסוג 12ax7 עבור ה INPUT
וזוג 6sn7 שמשמשות כדרייברים למנורות הגדולות .
למגבר יש כפתור ווליום , "סלקטור מקורות" ובאלנס .
למגבר יש גם כפתור MUTE והוא מגיע כמו ה 99 עם שלט רציני ומאסיבי מאלומיניום יצוק, שמתפעל את כפתור הווליום בלבד . ROGUE מאופיינת בתכנון קצר ביותר ועם כמה שפחות "פויילשטקים" בציוד שלהם, כך שהם מנסים להכניס כמה שפחות מנגנונים נעים, או אלקטרונים עבור "נוחות" בשל כך השלט לא שולט על שום דבר חוץ מהנ"ל.
למרות זאת מצאתי שיש פה המון פיצ'רים , יחסית למגברים אחרים שאני מכיר.
כפתור הדלקה וכיבוי ולד כחול (כמובן)לאינדיקציה, נמצאים על הלוח קדמי .
המגבר כבד מאד (כמעט ששבר לי את הגב שהעלתי אותו 3 קומות) ..ומשקלו 24 ק"ג .
בנוי באופן מעולה ומאסיבי ביותר , גם שמרימים את המכסה העליון כדי להגיע לשפופרות, אפשר לראות שחברת ROGUE יודעים בדיוק איך בונים מגברים וציוד שפופרות בכלל .
במבט על הכפתורים , ה FACE PLATE ובהצצה פנימה ,מגלים בניה מדוקדקת, חלקים יוקרתיים וטובים וחשיבה על כל מ"מ במגבר.
מאחור אפשר להבחין בכניסות רבות למקורות , ו בשלושה יציאות, לא פחות .
הראשון הוא לקדם מגבר חיצוני , (המגבר בנוי כאינטגריטד, אך משתמש בקדם פאסיבי בתוכו. כאשר המכשיר מאפשר חיבור קדם-מגבר אקטיבי כדי לקבל את היתרונות של אחד כזה).
השניים הבאים הם יציאות או ל SUB או כ PREOUT למי שרוצה ל-השתמש ב T-II דווקא כ pre או להגביר את הרמקולים שלו ב BI-AMP . ולשרשר את ה T-II עם עוד הגברה .
עוד מאחור , בורג ארקה למי שמחבר אנאלוג אל ה T-II ,כפתור אשר בורר בין מצב triode למצב
Ultraliner ... (על כך בהמשך גם כן) וכמובן שקע כניסה IEC לכבל חשמל (מסופק מהחברה כבל "פשוט) .
את המגבר ניסיתי "שבורר המקורות" במצב "PREAMP" כך שהמגבר עובד בתצורת"POWER" בלבד.
מחובר לרמקולים מצד אחד ומהצד השני ל קדם מגבר חיצוני אקטיבי, מאותה החברה (ה-99 להזכירכם) .
המקורות השונים כמובן מחוברים ל קדם . כך ש ל T-II אין שום תפקיד חוץ מלהגביר .
לפני האזנה ראשונית, יש לבצע BIAS לשפופרות הכוח . הדבר פשוט ביותר ואפילו מי שלא יודע מה זה BIAS ,
יכול לקרוא את הצעדים הפשוטים בחוברת ההדרכה ולעשות כך בקלות ובמהירות ללא שום בעיה.
הT-II מאפשר גם חיבור של רמקולים הפועלים ב8 אום, או ב 4 אום.
בעזרת שינוי כבלים קצר בתוך המגבר (פשוט ביותר) אפשר לעשות את השינוי ביניהם .
המגבר מגיע כשהו מוכן כבר לרמקולים של 8 אום מהחברה, כך למי שיש רמקולים הפועלים בנומינאלי ב 8, לא צריך לשנות דבר .
הפעלת המגבר לוקחת כ 40 שניות פחות או יותר, עד שהמערכת מחממת את השפופרות למצב האזנה
(כמובן שלמצב האזנה אידיאלי כדאי לחכות לפחות 15 דק או קצת יותר, כדי לקבל את מלוא עושר השפופרות . )
תכונה זאת שומרת על חיי הציוד ועל השפופרות עצמן, היא מאריכה כך את חייהן .
2 "קליקים" נשמעים מה TEMPEST II , כך אנו יודעים שהוא מוכן לפעולה ..
SOUND :
לפני שאתאר את ששמעתי , אתחיל ברקע לגבי הטופולוגיה והיחס שלי אליהם בשנים האחרונות .
כל אודיופיל מתחיל יודע , ששפופרות זוכות ליחס חם בקרב אוהבי התחום.
כנראה בשל יתרונותיה הסוניים על פני הטופולוגיות האחרות, בנוסף בשל שלל תיאורים וסופרלטיבים שמתקשרים בדרך כלל עם ציוד שפופרתי .
לאחר ניסיון (של כולנו) המסקנות הם: שלטופולוגיה מסוימת אין שום יתרון על השנייה באופן מוחלט וכל אחד אמור לבחור את מה שמתאים לו, מהמון סיבות וכיוונים . אם זה התאמה לרמקולים , התאמה לסגנונות המוסיקה , התאמה לוגיסטית, כספית וכמובן של טעם .
לכל טופולוגיה היתרונות שלה מול החסרונות כמו כל דבר בחיים . בסופו של דבר אנו חיים עם ערימה של פשרות,
גם אם הוצאנו 50 אלף שח על מערכת אודיו ואף גם יותר .
אצלי במערכת נוסו הגברות רבות , בטופולוגיות שונות ובמחירים בטווחים שונים . בסופו של דבר אני תמיד חזרתי למגבר הכוח הפרטי שלי שבסופו של יום גם התאים לי הכי הרבה .
סגנונות המוסיקה שאני מאזין להם ורסטיליים ביותר ומאופיינים ביחס אחוז גבוה בתזמורות ובמוסיקה עמוסת כלים ודינאמיקה מאד רחבה.
טופולוגית השפופרות היית תמיד אצלי בסוף הרשימה מכיוון שכל מגבר שעד היום התארח אצלי , "נפל" במבחן התוצאה,
כאשר הוא היה אמור להגביר את סגנונות המוסיקה האלו .
אין כמובן ספק שאותם אי אילו הגברות, היו טובות יותר בסגנון כזה או אחר מאשר המגבר האישי שלי ..מידי פעם .
ועשו לי אין ספור צביטות בלב .
למי שהמקום והממון מאפשר יחיה עם שתי הגברות (מאד דומה לגברות ..) או יותר שיוכל להחליף ביניהם שיחפוץ ולפי סגנון המוסיקה שהוא מאזין . כמובן שלא לכולם זה מתאים ואנו מנסים למצוא את זה שיעשה את מה שאנחנו רוצים ברמה הגבוה ביותר .
מפלצת הכוח הפרטית שלי (Vincent SP-331 ) שלטה ביד רמה בכל סגנון וסגנון אך מאידך לא הצטיינה מעבר "לטוב מאד" בשום סגנון מסוים .
שנים רבות חייתי מנקודת מוצא, שההגברה שלי עושה 85% טוב את כל הסגנונות במקום שתהיה לי הגברה שעושה 92% טוב בסגנון מסוים אך רק 50 % בסגנון אחר .
לא הייתי מוכן לוותר על איכות בסגנונות מסוימים לטובת אחרות .
כאשר האזנתי בתקופה האחרונה לצמד מבית ROGUE, התחלתי לשנות את דעתי בנושא .
צמד המכשירים שמהווים הגברת שפופרות טהורה (קדם וכוח).
לא מתעייפים ולא מזיעים בכמעט שום דיסק או סגנון שהשמעתי דרכם .
לשם הגילוי הנאות: שום מגבר שפופרות שהיה אצלי לא סיפק 90W לצד כפי שה TEMPEST II מספק . מאד יכול להיות שזה מה שהיה חסר כל הזמן .
אמנם חסרונות אחרים התגלו דרך צמד האמריקאים , אך אלו התגלו כחסרונות שוליים, שאחד מסוגל להתעלם מהם וליהנות מהיתרונות הרבים שיש כאן בכל זאת .
בפעמים שהבאתי מגברי שפופרות לבדיקה, היית לי דרך רגילה לנסות אותם וכמובן הציפיה לאכזבה באמצע הדרך כאשר "התותחים הכבדים" יצאו החוצה וניסו את כוחם של הגברות אלו .
האלבום הראשון הפעם שנכנס ל CDP כדי לשמוע את הצמד, היה ENRICO RAVA הופעה חיה במונטריאול , שם "ראווה ", "בולאני" וחברים מנגנים סשיין שלם לכבודו של מיילס דיויס .
זו היא אחת ההופעות והדיסקים האהובים עלי בספריית המוסיקה שלי .
אני מנסה תמיד לקחת אותו איתי לכל בדיקה .
שם חצוצרה נשמעת חצוצרה. הדינאמיקה והמוסיקה בעיקר, עושים את החוויה לפתוחה ולאמיתית הרבה יותר מכל ציוד אודיו ספציפי.
כמובן שלא הופתעתי שצמד ה ROGUE "אכל" את ההופעה לארוחת בוקר והביא לביתי צלילים באיכות גבוהה כזאת, בחדר המוסיקה שלי .
החצוצרה היית בעלת נפח אדיר אך לא גדולה מידי ..(למרות העיוות הטבעי שהמנורה מכניסה במוסיקה)
ה T-II יחד עם ה 99 לא הגדילו אותה למידות לא פרופורציונאליות .. הם הביאו לכלים את הנפח הטבעי שלהם ואת משקל המוסיקה המיוחד, שיש בהופעות אקוסטיות מאין אלה מבלי לעוות את גודלם הפיסי .
לא יכולתי להפסיק את ההופעה באמצע, כמו תמיד האזנתי לה בשלמותה.
מיד לאחר שהתאוששתי מההופעה המצמררת והמיוחדת הזו , הדיסקים והתקליטים התחילו להישלף זה לאחר זה .
תור הפסנתר :
פסנתר הוא אחד הכלים הקשים לשחזור במערכת אודיו והייתי מאד סקרן לשמוע האם הT-II יוכל לשחזרו באופן משביע רצון. מדוע אני מתבטא כך ?
מכיוון שכמעט ואין שום מגבר שפופרות שלא מעוות את סאונד הפסנתר במיוחד ומוסיף בקצוות דיסטורשיין מסוים .
כמובן שהדיסטורשיין הוא יחסי ..ופה הוא נמצא גם כן ..אך בשול .
הוא מורגש בעיקר לאלה שהתרגלו לשמוע את הכלי ב LIVE או דרך הגברת SS .. שם הוא כמעט תמיד נקי למשעי.
בטהובן , "הרמוניה מונדי" , פול לואיס מנגן את ה "אפסיונאטה" . הפרק הראשון לא קל למערכות רבות.
הדינאמיקה ועוצמת הנגינה מגיע לפיקים עצבניים ומעט המערכות שעוברות אותו בשלום. גם יקרות ו"נחשבות" מאד.
טווחי הדינאמיקה גבוהים מאד כאן וזוהי יצירה סוחפת, מוסיקאלית ומאתגרת סונית כל ציוד אודיו .
למרות שיש שם "רק" פסנתר ..
הROGUE צולח את הקטע הראשון, כמעט באין מפריע , 90W לצד שולטים ברמקול ולא נותנים לו להיכנס לקליפינג או אפילו לדיסטורשיין בחלקים הקשים ו הטובעניים ביותר . שוב, משקל נוסף נכנס למשוואה ויד שמאל של פול לואיס, נשמעת באיזון כמעט מוחלט עם יד ימין. שבדרך כלל נשמעת הרבה יותר טוב ובאופן מוחשי יותר בהקלטות אלו.
הסאונד נהיה "נוזלי" יותר בהשוואה להגברת SS ו "ענברי" (אני מאד אוהב לתאר סאונד "בצבעים" ) יותר בפרזנטציה
הכללית .
מי שלא מסוגל לשמוע קצת "עגלגלות שפופרתית" מסוימת, כנראה שיעקם את האף למשמע המגבר הזה .
חברות אודיו מאופינות בתחתימת צליל לפי תיכנונם , גם בין הגברת שפופרות ..יש חברות עם סאונד יותר "נקי" וחד , מודרני אולי ויש כאלו עם תכנון קצת יותר "רומנטי" ועם הדגשה בתדרים האמצעיים.
המיד בס והתדרים הנמוכים יותר מקבלים פה משמעות אחרת מאשר רק "בסים".
לא עוד בומים , או שליטה מלאה בתדר באופן מוחלט וזהו . אלא בסים מוגדרים , עמוקים, יפים ומלאי מוסיקה .
בניגוד ל הגברת ה SS ששולט ברמקול עד כדי משטר טוטאליטרי, אך חסר נשמה לפעמים .
ה T-II "מנגן" בתדרים הנמוכים והכניס LOW MID למשוואה באופן רציף ומאוזן, עם שאר הספקטרום.
הסופרלטיבים שמזווגים רבות עם ציוד שפופרתי, כמו; חם, מעגל פינות וכדומה הם משהו שבעיקרון לא ממש קיים . ציוד שפופרתי בינוני או מתוכנן באופן "לקוי" יכול להישמע מאד "עייף" , חסר פירוט ומעגל פינות , כל אלה עשויים להעביר אשליה של חמימות מסוימת .
במגבר הזה לא שומעים שום אשליות , כל התדרים מובאים עד לפתח הרמקול למרות ה"מיד" שמודגש יותר באופן טבעי, בשל התכנון ותכונות הטופולוגיה הספציפית הזו .
פסנתר נשמע טוב יותר במנורות, למרות העיוותים שנכנסים למוסיקה, בשל אותם דברים שהביאו את היתרונות גם כן .
פירוט לא חסר בשום שלב. זאת למדתי דווקא מהדיסקים הבאים שנכנסו לפעולה . .
הרי הייתי חייב לאחר שהצמד עבר את "מבחן הפסנתר", להוציא קצת את "התותחים הכבדים" כאמור .
שוסטקוביץ השביעית (לנינגרד , עם גרגייב) צ'יקובסקי השישית (מרווינסקי ותזמורת סט פטרסבורג)
מאהלר – סימפונית ה 1000 (השמינית ..עם בולז) ועוד .. ועוד..
אלו יצירות עתירות כלים , הפקות ענק , דינאמיקה ועוצמות אדירות ..
כאשר כאמור, כל מגבר שפופרות שהיה אצלי עד ה TEMPEST II לא הצליח לעמוד מולם. הדיסטורשיין והקריסה בסופרלטיבים הבסיסיים ביותר כמו אימג' וSTAGE לא מענו לבוא עימם.
הצמד האמריקאי העביר דבר הפוך לגמרי , הם פשוט גיחכו לשמע כל סיפוניה וכל יצירה והגיבו בפה מלא - ! KEEP THEM COMING
קבוצות הכלים נשמעו בבהירות רבה , כלי הנשיפה מעץ הביאו תכונות אופי
כפי שכתוב ביצירה והיה אפשר לשמוע את קולם ביתר פירוט ..כינורות ומשיכת קשתות היו בנמצא בכל זמן שהמדיה איפשרה לשמוע, עד כדי זיהוי המיקומים ואפילו הפיכת הדפים מפעם לפעם בדקות השקטות .
יצירות גרנדיוזיות נוספות הושמעו דרכם בתקופה האחרונה , כללתי אופרות איטלקיות וגרמניות בהפקות ענק (THE RING, TOSCA ...) . אורטוריות דתיות שבנוסף לעומס כלים גדול, הצטרפו גם סולנים ומקהלות (המיסה בF של באך , המטאוס פאסיון .. .)
לאחר שהבנתי שהצמד יכול על הז'אנר הזה, דעתי ולילותיי התחילו להתמלא ברעיונות רכישה וכמובן הסקת מסקנות והעמדת מחשבותיי מחדש, לעצם הידיעה שגם אני יכול ליהנות מהגברת שפופרות. על כל יתרונותיה מבלי להתפשר על שליטה בסגנונות מוסיקה עמוסים וחזקים במיוחד .
כל זה אמור לעלות לי כסף רב, אך לא "במחירים יוניספרים" כפי שתמיד הערכתי .
לא הכול ורוד ואם אהיה חייב לשים אצבע על מינוסים כאלו ואחרים, הייתי יכול , אך כפי שאמרתי עוד בהתחלה, אלה "מינוסים" או "חסרונות", שאני מסוגל להתרגל אליהם , לקבלם ואפילו לחבקם מעת לעת. בעוד אני נהנה מהסאונד המשובח שמגיע מה T-II ומה 99 המשודכים מהיום יחדיו .. המוסיקה נשמעת נהדר והחוויה מעפילה על סך כל חלקיה של האנאלטיות בגין יתרונות וחסרונות של כל ציוד וציוד .
בסופו של דבר זה מה שחשוב לחובב מוסיקה מושבע ..כמוני למשל .
הבטחתי עוד בהתחלה לספר למה העדפתי לחבר קדם חיצוני ולא להשתמש במה ש ROGUE כבר סיפק ותכנן בתוך ה TEMPEST II ..
אז ..
MARK (אחד המייסדים ואיש נחמד מאד) מחברת ROGUE , ידע בדיוק מה הוא עושה.
קדם-מגבר כפי שכבר תיארתי וסיפרתי בסקירה הקודמת. הינה פה : ROGUE - NINETY NINE MAGNUM
הוא הלב הפועם והמעצב המוחלט של מערכת האודיו בחלקים (פרט לרמקולים כמובן).
כמובן שהחברה שתכננה ויצרה את הציוד הנ"ל, יודעת זאת בדיוק כמונו . חיבור קדם חיצוני אקטיבי, נותן למאזין את תוספת הדינאמיקה , המהירות והסאונד שיש ל 99 למשל אצלי, להציע בחיבור עם ה TEMPEST II.
..הצמד נעשה דינאמי , הדוק ומשובח יותר מאשר כל אחד מהם לבד .
הם מתאימים מהחברה מכל הבחינות, אלקטרונית וסונית מכיוון שהם נועדו לעבוד יחד תכנונית .
ה TEMPEST II במצב POWER בלבד (כפי שהשתמשתי בו) הופך להיות מוצר דומה ב LINE של ROGUE שהוא ה STEREO 90 (מגבר כוח סטריאו ) וזה האחרון אמור מבחינת החברה, לעבוד עם ה 99 ..בהתאמה מלאה .
הורסטיליות של ה TEMPEST II מבחינת המאזין והמשתמש הרגיל מהוה VALUE FOR MONEY גבוה ביותר .
התחרות מאד גדולה בתחום המחירים של עד 3000$ למגבר שפופרות. אך ROGUE נותנים פה פייט חזק מאד לחברות האחרות. גם מבחינת התכנון ,המראה, הרכיבים המעולים ש MARK מרכיב בציוד של החברה וכמובן הכוח האדיר שחברת ROGUE AUDIO הצליחה להוציא מזוג KT88 לצד .
בדרך כלל מגברי שפופרות עתירי כוח עולים פי כמה וכמה ממה שאפשר לקנות מ ROUGE האמריקאים ,
אך אני יכול להבטיח לכם ,שזה בשום אופן לא בא על חשבון איכות סונית במקרה הזה .
בחזרה קצת ל TEMPEST ..
ל T-II יש אפשרות לעבור בין מצב TRIODE למצב ULTRALINER בעוד שהמוסיקה מתנגנת,
ע"י מתג מאחורי המגבר.
חדי האוזן שבינכם יוכלו להבחין, שבזמן שהמגבר עובד בתצורת TRIODE למשל ,הסאונד "נקי" יותר ופתוח יותר ..
האופי של המצב הזה הוא שפופרתי יותר (מה שזה לא אומר ..) .אך יש TRADE-OFF מסוים עבור כל אותם "יתרונות" שהוא נותן , ה TEMPEST II הופך לספק רק 60W לצד במקום ה 90W שהוא מספק במצב ULTRALINER ..
הסקירה כולה נעשתה שהמגבר היה במצב האחרון , החזק ביותר ,ששלט במוסיקה שהשמעתי דרכו באיכות הטובה ביותר .
ניסיתי מפעם לפעם לשנות את המצבים תוך כדי שהמוסיקה ניגנה..
כפי שכבר כתבתי , רק חדי האוזן יצליחו לזהות את ההבדל ורק בסגנונות המוסיקה שמאפשרים זאת .
סה"כ זהו פיצ'ר נחמד מאד לכאלו שאוהבים "לשחק" קצת עם ציוד האודיו שלהם ..ולהתנסות במה הם מסוגלים לתת בכל אחד מהמצבים .
אני ? אני אוהב את המוסיקה שלי יותר מכל , וכיום אני נהנה גם מהגברת שפופרות איכותית, שמסוגלת לתת לי את כל סגנונות המוסיקה שלי באיכות טובה מבלי להתפשר ..כמעט ...
הנתונים הטכניים של ה TEMPEST-II (הועתק מהאתר)
- output power: 90WPC minimum
- THD: <0.1% color="#afbed1">- 20Hz - 20KHz at peak output,
- 10Hz - 100KHz at 10 watts
- input sensitivity: 1.0V RMS
- dimensions: 18" W x 15¾" D x 7" H
- weight: 60 lbs
- shipping weight: 65 lbs
- power requirements: 120V/240V - 50/60Hz
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה