29 יוני, 2008

AMASEFFER - Slave for life



זוהי סקירה יוצאת דופן קצת בבלוג זה, הפעם זה לא עוד יצירה קלאסית , ציוד אודיו יוקרתי או טריו ג'אז ,
הפעם זה קשור יותר לעבר שלי.
קונספט חדש בשמי ישראל: הוציא לבסוף את הסנונית הראשונה מתוך שלושה אלבומים שסוגרים מעגל .
"עםהספר" היא להקה של שלושה אנשים , יובל קרמר , חנן אברמוביץ והוגה ומקים הלהקה (שהוא דווקא המתופף לא פחות) ארז יוחנן .
שמנגנת ותספר ב שלושה אלבומים, שהראשון שלהם יצא לפני מספר חודשים בודדים את:
סיפור "יציאת מצריים" .
האלבום הראשון שהלהקה הוציאה הוא "SLAVE FOR LIFE".
האלבום הראשון פרץ לתודעת העולם במכה מוחצת, מגזינים שמתעסקים בז'אנר בעולם , פורומים ובלוגים ברחבי הרשת כולם מדברים עליהם ועל הקונספט המיוחד ש "עםהספר" הביאו עימם.
לכל אלה שהמתינו בסבלנות אין קץ, למוצא פיהם. אוכל לספר שה HYPE הגדול שנוצר סביבם לא פשוט גם להם וגם לכל השאר שמתעסקים בז'אנר .
להקת AMASEFFER הביאה עימם בשורה חדשה . בתור מוסיקאי וחובב מוסיקה מושבע, אני מודע לעובדה שלחדש וליצור משהו שהוא לא העתקה, או "נשמע כמו" זה דבר קשה מאין כמוהו להשגה .

"עםהספר" הצליחו לעשות זאת למרות שהיו רגעים בזמן ההאזנה שאסוציאציות עלו מהכרה של חומר מלהקות שונות ומשונות .. אך זה יותר מהשפעות ולא מלקיחת חומרים .
את הלהקה משווים כיום ברחבי העולם ל" Opeth" ואפילו כקונספט השוו אותם ל THE WALL של פינק פלויד (את האמת שאין לי כל כך מושג איך הם הגיעו לזה, אך כרעיון גדול שהאלבום כתוב עליו יכול להיות שאפשר לדמיין זאת) .

"SLAVE FOR LIFE" חובה בתוכו את שלושת הנגנים , הוגי הרעיון והכותבים של הטקסטים, המוסיקה וכל מה שמסביב .
יובל קרמר וחנן אברמוביץ מנגנים גיטרות ובס (יובל מגנן גם וגם לכל אורכו של האלבום) ומביאים עימם את הסאונד החותך, השמן והטוב של הרית'ם סקשיין והסולואים המלודים שיש באלבום. ארז יוחנן הוא מתופף מוכשר שאת המשקל הרציני של האלבום הוא מביא , הקצב המטורף והמשתנה לכל אורכו רק מראה את רמת הכישורים של כל המעורבים בחוויה הזו .
חוץ מהשלושה יש אמני אורח שלהקת "עםהספר" הביאה כדי להשלים את הקונספט ואת מה שהם כתבו לידי ביטוי .
סולן ללהקה אין בצורה גרעינית.
הסולן שנבחר לשיר הוא לא אחר מאשר MATS LEVEN סולן THERION האגדי . את האמת, אני לא יודע אם זה בגלל או בזכות, יש המון תחושה בקטעים מסוימים באלבום שיש הרגשה THERIOנית אדירה ..אולי בגלל שיש המון תוספות של קלידים בסאונד דומה וגם דרייב מאד אופיני .
אורחים נוספים שפעלו לא פחות מכל אחד אחר רק בתפקידים ובזמן "מסך" קצר יותר מהארבע הם :
קובי פרחי הנהדר "מאורפנד לנד " , מאיה אברהם ששרה שיר מדהים בקולה המצוין ומשחקת את "ציפורה" בסיפור .
זמרת אדירה מחו"ל הצטרפה גם בטקסטים מדהימים ויופי קולה, תרם רבות לקונספט ולעושר הקולות והכתיבה באלבום הזה : ANGELA GOSSOW (ARCH ANEMY) .. ועוד רבים אחרים שעזרו ,תרמו את קולם, את ניסיונם ואת האהבה שלהם לתחום כך ש AMASEFFER תוכל לעלות השמיימה לא רק מבחינת הקונספט הגדול שהם הביאו, אלא גם מבחינת הביצוע וההפקה של האלבום המאוד מיוחד הזה .

האלבום כאמור מספר על יציאת מצריים , הוא הראשון מתוך שלושה אלבומים שהלהקה מתכוונת להוציא בקונספט הנ"ל .
הלהקה עבדה בפרך (משחק מילים כזה) ארבע שנים תמימות , גרו יחד, כתבו, הקליטו בארץ, בגרמניה וחוזר חלילה .
השתמשו בכל הכישורים שלהם, בכל האהבה שלהם ובכל הנאמנות המוסיקאלית שלהם, כדי להביא לידי ביטוי את מה שהם רצו במדויק.
הלייבל שהלהקה בחרה לחתום אצלם היא INSIDE OUT שמתמחה בז'אנר הזה , המון מטאל פרוגרסיבי , קונספטי , אך החשוב ביותר, זה לייבל שמקדם ,שמעריך ומוציא לאור את האלבומים אולי מהטובים ביותר בז'אנר .
אני מאד שמח שהלהקה בחרה לבסוף לחתום אצלם. היא המתאימה להם ביותר, גם מבחינת הרעיוניות וגם מבחינת העתיד שלהם .




באלבום עצמו המוסיקה עשירה מאד , לא רק בטקסטים אלא גם במעורבות משחק שירה , טקסטים בארמית , בעברית , שירה באנגלית , אפקטים בצלילים , יש הרגשה שאתה שומע אלבום שהוא פסקול של סרט .
בכלל יש הרגשה של השפעות חוץ מלהקות מטאל , גם ממוסיקת עולם וגם ממלחיני פס-קולים לסרטי הרפתקאות ואקשן .
ג'ון וויליאמס, הנס זימר ושות .
הסאונד שהלהקה הגיע אליו הוא מהמשובחים ששמעתי וכלים נוספים מנגנים באלבום חוץ מהמקובלים; גיטרות , בס ותופים . תפקידי קלידים רבים, מצורפים לכל אורכה של היצירה , סולו חליל כמעט שפותח את האלבום ועוד כלים שצורפו בצורה כזאת ואחרת כדי לתת נופח אותנטי לקונספט שעלה פה על המדיה .

האלבומים מסודרים בסדר כרונולוגי כאשר הראשון מדבר על הזמן לאחר הגעת יוסף ועד היום שלאחר מכת הבכורות , כאמור יש עוד שני אלבומי המשך שידברו על התקופות שלאחר מכן, כאשר השלישי יסגור את הסגה הזו בכניסה לארץ כנען כמובטח .
המוסיקה היא עשירה מאד כאמור ולא תמיד קלה להאזנה , שזורים בהפקה ובמוסיקה המון אפקטים של כרכרות רתומות לסוסים , הצלפות שוטים על עבדים עבריים , רוחות ואיתני טבע וכהנה וכהנה .
האפקטים לא באים כסמלים מינימליסטים לרוחבו של האלבום בתחילתו או בסופו של קטע מסוים, אם כי לכל אורך האלבום.
הדבר שלכשעצמו די מובן אך לי הפריע במקצת ..כקונספט לדעתי זה אמיץ ביותר ואי הויתור הזה על האותנטיות ועל "המשחק" של כל הקונספט, חשוב בעיני לא פחות מכל פראזת גיטרה כזו או אחרת .
אך למי שאוהב מאד את הז'אנר, או לפחות אהב מאד בעבר (היום יוצא לי לשמוע הרבה פחות את הלהקות האלו) אני מעוניין מאד במוסיקה עצמה וקצת פחות בפירוטכניקה ששכבתה די עבה בהפקה .
הרעיון והסיפור עמוק ביותר ומגיע ממעמקי רוחם ונשמתם של המעורבים בדבר .
האלבום, לאחר כמה האזנות קריטיות אליו, הביא אותי להתחבט בהמון אספקטים ולאהוב כמו לא לאהוב כמה מהדברים ששמעתי . האמביוולנטיות הזאת מבחינתי, היא מצוינת ללהקה כמו AMASEFFER מכיוון שאני היום לאחר שנים רבות של התעסקות בז'אנר הזה מבין מצוין את מה שהם עשו ואת ההשפעות שהם הביאו עימם .

אך הרגלי ההאזנה שלי כיום שונים מאד וכיום אני מחפש הרבה יותר מוסיקה ממיוחדות קונספטואלית .
למרות זאת ההערכה שלי אליהם היא אדירה ואני מקווה שמסקירה זו יבינו הקוראים עד כמה .

אם היו שואלים אותי, הייתי מוריד קצת את כמות ה"משחק" ואת האפקטים הקוליים ומתמקד הרבה הרבה יותר במוסיקה עצמה . אך זוהי ביקורת בונה שהיא ממש בשוליים , אם עושים רשימת פלוסים ומינוסים על ההפקה, האלבום ועל מה שיצא,
אז ללא ספק האלבום הראשון של AMASEFFER הוא מדהים ברמות חדשות ביותר .
אני חושב שזהו האלבום המיוחד ביותר שיצא לי לשמוע בז'אנר הזה מאז יציאת MABOOL של "אורפרנד לנד" שהיה סנסציה בפני עצמו לפני כמה שנים .
בראיונות עם חברי להקת "עםהספר" הם נשאלו על הופעות חיות בארץ ובעולם ומה התכנונים(?).
הם ענו שהופעות יתכנו, אך יעשו אך ורק לאחר יציאת האלבום השלישי בסדרה ואז הם יופיעו עם החומר המלא ועם הסיפור השלם .
התכנון ליצור הופעה בהפקה גרנדיוזית, שתעביר את כל החלומות, הרעיונות והאהבה של החברה הללו ואת כל מה שהם הכניסו לתוך המדיה.
אני בטוח שמעריצים רבים היום לאחר שהאזינו לאלבומם הראשון, ממתינים בקוצר רוח כבר ל 2009-2010 ליציאת האלבום השני בסדרה. בטח ובטח להופעה החיה שתצא בסופו של דבר .
אני יודע שאני מחכה בהחלט .


קצת על אודיו :
ההפקה נשמעת מושקעת מאד ,ומהוקצעת ! חוץ מהכלים שמוקלטים ברצינות תהומית , כניסה לפרטים הכבדים והקלים ביותר ותשומת לב לכל ניואנס, יש את כל עניין הקולות השונים , השפות והאפקטים הכבדים שנשמעים לכל אורך האלבום .
חוץ מטוענות שוליות לפה ולשם על מיקס או מסטרינג קרוב מידי (למיקרופון) או עם גיין חזק מידי ,הכול מוקלט וערוך ברמות הגבוהות ביותר שהז'אנר הזה ידע.
הלהקה הזו הקליטה גם בגרמניה וגם בארץ , עריכות, מיקס ומאסטרינג נעשו עם תשמות הלב הגבוה ביותר ששמעתי עד היום והדבר ניכר בהחלט בכל האזנה מהראשונה ועד האחרונה .


מהקטע או מהתו הראשון שבוקע מהרמקול ועד ה FADE OUT האחרון לאחר 77 דק ומשהו .
את האלבום שמעתי לראשונה דרך IPOD TOUCH עם IEM ..ומההאזנה השנייה והלאה במערכת סטריאו איכותית . ההדפסה והמסטינג הסופי מתאים לכל ועשוי היטב .
ברצוני לאחל להם , המשך דרך צלחה , הם נכנסו לתחום בהנחתת פטיש כבד מאד על המתחרים.
המאזינים והמעריצים שלהם בארץ ובעולם מודים להם . אך זוהי גם התחלה שמסמלת עבודה קשה ורציפה מצידם כדי לשמור על רמה גבוהה כל כך שהם נצמדו אליה והעלו את הרף אליה .
כמו שאני מכיר את הנפשות הפועלות הם לא יאכזבו אף אחד.
"SLAVE FOR LIFE" האלבום הראשון של הלהקה מומלץ ביותר לאוהבי הז'אנר ולמי שרוצה להכיר קצת מה מוסיקאים כישרוניים במיוחד מסוגלים להוציא מארץ הקודש .
למזלנו יצאנו ממצרים ויש לנו היום את החופש להאזין למוסיקה טובה כל כך .


אביעד .









תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה רבה על הסקירה כן ירבו נהנתי מאוד.