10 מרץ, 2008

MANLEY STINGRAY



יום שבת בצהרים , אני עוצר ב"אסא" בבית דגון .
ממתין לי בחניה של המסעדה בה אכלתי בראשונה בחיי , (גיל 10 ימים גיסס ..) מי עם לא , "הפריק" ,
יבואן LIVING VOICE , MANLEY ,MICHELL ואחרות טובות מאד .
ערן AKA - "אודיו פריק" מוציא מהבגז' קופסא לא גדולה במיוחד ולא כבדה במיוחד שעליה הלוגו של MANLEY .
כמה טלפונים ומיילים כמה ימים לפני כן, הביאו לסידור שה"STINGRAY" הפרטי של ערן יושאל לי לסקירה ממצא של מגבר השפופרות החביב הזה. וכך היה .


כמה שעות לאחר מכן הגעתי הביתה' הסתדרתי וחיברתי את המגבר אצלי במערכת .
כבל החשמל המקורי ש "מאנלי" מספקת הוא "רגיל" וכמו שאווה-מאנלי כותבת ב "מדריך למשתמש" של המגבר :
YOU AUDIOPHILE'S WILL PROBABLY SWITCH IT TO SOME MORE EXPENSIVE BRAND NAME ANYWAY.

אז לא כל כך יקר, אבל עדיין לא כל כך "רגיל" : חובר כבל חשמל של חברת XINDAK מדגם PC03 וכבלי אינטרקונקט של AQUA -AUDIO , מהנגן הדיגיטאלי וכן מהמקור האנלוגי .
המגבר ארוז בקרטון המקורי שלו. בתוך ספוגים משולשים וכמו כן ספוג עם חורים מיוחדים ששומרים על כל מסדר השפופרות שיוצאות מהפנל העליון של המגבר . המגבר מגיע כך מארה"ב, מהמפעל והספוג המיוחד הזה תוכנן שהשפופרות לא יקבלו פגיעה בזמן השילוח.

את המגבר הנחתי על סטנד רק לו לצד המערכת , בחדר מוסיקה יעודי אשר מטופל אקוסטית ומבחינת חשמל שכיום אני מאזין בו.
החדר די קטן (פחות מ 10 מט"ר) ,הרמקולים שה"סטינגריי" היה אמור להניע, הם של "פוקל" מדגם COBALT 816s.
הסטינגריי הוא מגבר אינטגרייטד שבנוי לתלפיות ועיצובו רענן וחדשני מאד ביחס למגברי השפופרות המוצעים כיום בעולם שנראים קצת יותר קופסתיים לפה ולשם .

המגבר בנוי בטופולוגית דואל- מונו , אפילו בורר הכניסות במגבר מפוצל לשני כפתורים אחד בכל צד , מצאתי את החשיבה הזו קצת "מעצבנת" מכיוון שגם יש לכוון כל כפתור בנפרד במעבר בין CDP לבין פטיפון למשל (למרות היתרון בפילוג המוחלט בסיגנל) , אך גם בגלל שהכפתורים נמצאים בפאות האחוריות של המגבר מה שמצריך קצת ניווט למי שיציב את המגבר במקומות קצת יותר צפופים בתוך RACK וכדומה.
בימים אשר המגבר היה אצלי הוא היה מוצב על סטנד במדף עליון כך ש"הבעיה" לא כל כך הפריע לי .
אין שום ספק שלמגבר הזה יש המון חן והוא מעוצב בייחודיות ששמורה לחברת "MANLEY" האמריקאית וכמובן בראשותה של אווה .
נתוני כוח המגבר הם סביב ה 40 וואט לצד באולטרלייניאר ו20 וואט בטריוד , למגבר סוויץ' מיוחד (שוב כפול 2, אחד לכל צד) שמאפשר ברירה בין דרגות העבודה של המגבר , אולטרלייניאר שנחשב ל"מודרני יותר" ופחות "רומנטי" נותן כוח של 40 וואט והדרגה השנייה שנחשב לחמים יותר בעל נפח ורומנטיות מסוימת בסאונד שנותן כוח של 20 וואט .
המגבר משתמש ב 4 שפופרות מסוג EL84 לצד סה"כ 8 שפופרות כוח .
השפופרת הזו משמשת בעיקר לתעשיית המוסיקה, קריא בניה של מגברי גיטרות שונים מחברות שונות ואופייה ה מקומפרס אך החד התאים לאווה מאנלי בדיוק כאשר היא חשבה על האינטגרייטד שלה .

למגבר 4 כניסות (ללא פונו סטיג') ושני כפתורים שחורים ויפים בפנל הקדמי . כפתור לשינוי הווליום ועוד אחד לבלאנס בין ימין ושמאל .
כאמור כפתורי ברירת הכניסות נמצאים בפאות האחוריות -צדדיות של המגבר ליד הכניסות עצמן .
הכניסות הם מחומרים מאסיביים ביותר כך גם הטרמינלים לחיבור כבלי הרמקולים , הם צצים על הפנל העליון בפינות המגבר משני צדדיו ונראה שאווה מאנלי ייצרה מגבר מאסיבי מחומרים עמידים ביותר בשילוב עם רכיבים מצוינים .את המגבר הרצתי אצלי במערכת כ יומיים שלמים לפני שהתחלתי להאזין לו בצורה ביקורתית יותר. למרות שהוא מכשיר התצוגה האישי של ערן ועבר הרבה יותר שעות ממה ש"ברייק- אין" דורש כמובן .
כאשר ציפיתי להאזין לסטינגריי ציפיותיי היו רבות , מכיוון שחשבתי שאינטגרייטד קטן שכזה עם רמקולים כשלי
(שהם די נצלים 91.5DB ..בצל ) ובחדר קטן שעברתי אליו, ייתן רבות במקום מפלצת עתירת כוח עם רזרבות מטורפות שבעיקרון לא יוצאות לידי ביטוי בכלל .

הייתי במן דעה ש "וואטים איכותיים בודדים טובים על מאות לא מנוצלות .. "
המגבר אכן עשה עבודה יפה מאד אצלי בחדר, על המערכת הנוכחית שלי.

אך לא כל ציפיותיי נענו במלואם ,ולפני שאתם קופצים ומספידים אותו על סמך המשפט האחרון , המשיכו בבקשה לקרוא .
אמנם הוואטים "הבודדים" (40 וואט זה לא מעט לחדר של פחות מ 10 מט"ר ועם רמקולים נצילים של יותר מ 91DB ) היו איכותיים אך כנראה שהסינרגיה עם אופי הרמקול שלי היא זאת שהעבירה את דעתי קצת מהאיכויות שהמגבר הזה נותן ללא ספק (על כך בהמשך) .
המגבר נוסה עם מגוון של מוסיקה רחב כפי שאני מאזין ביום יום , ג'אז אקוסטי רב נגנים , לצד מוסיקה עם נגנים בודדים טריו וכדומה , מוסיקה קלאסית רחבת היקף, אופרות , קונצ'רטי ,מוסיקה קאמרית וגם רוק ואפילו רוק כבד נוסה על הפלא של אווה מאנלי , ה -"סטינגריי" .

בתחילת הדרך כלומר יומיים לאחר שחווט המגבר אצלי ,נתתי למגבר להרגיש "נח". התחלתי עם מוסיקה לא קשה במיוחד , אקוסטית ודינאמית במידה . המגבר הראה שליטה יפה , התחום התחתון נמצא שם אך הוא ב ROLL OFF מסוים עם פריטות נמוכות על הקונטרבס או מכות על הבס דראם .
הגבוהים של ה מאנלי פתוחים ומפורטים מאד. אך יחד עם הרמקולים שלי שלא כל כך סלחנים בתדר הזה נשמע שהמגבר היה קצת OVER בפרמטר הספציפי הזה.
TOO MUCH HIGH'S לטעמי. (אני נמנה עם אלו שאוהבים תדרים גבוהים ורזולוציה גבוהה מאד)
למי שהרמקולים שלו קצת יותר "אפלים" וחמים אני ממליץ להתאים את אחד מהגברים של מאנלי , מאד יכול להיות שהם ידחפו את הרמקול לפירוט טוב יותר וימתנו את האפלוליות המאופיינת .
מוסיקה רבה השתנתה בימים שהאזנה היית בעיצומה , ככל שעברתי בין סגנונות המוסיקה הבנתי שה- סטינגריי בעיקרון "אוכל" הכול, לא משנה לו בכלל אם המוסיקה היא איטית או מהירה , ג'אז או קלאסי , מרובת משתתפים או עם כלים בודדים .
ה מאנלי עושה הכול מהכול ומהלב! .
המגבר נותן את אופיו לכל סגנון מוסיקה שנכנס למגירה או נח על הפטיפון ,סאונד הבית של מאנלי כפי שאני מכיר אותו הוא שפופרתי אמנם, אך קצת יותר מודרני מאשר חברות אחרות בשוק שנותנות מעצמם סאונד קצת יותר TUBE LIKE .
מי שמחפש מגבר שפופרתי עם המיד החם והתלת מימדיות שנותנת הטופולוגיה הזו, אך מבלי לאבד את השקיפות והשליטה
(פרט לתחום התחתון הנמוך ביותר) של ה SS יכול להכניס את מאנלי לרשימת ההאזנה שלו .

למרות הצהרתי שהמגבר עושה מוסיקה מרובת משתתפים מכל הלב , היית הרגשה של אי שליטה מסוימת בתיזמורים רחבים כגון "מהאלר" החמישית , או השמינית שגם מקהלות מצטרפות לרשימת הנגנים הענקית .
המגבר אמנם מביא את המוסיקה לידי ביטוי, אך השליטה בכל הדינאמיקה והכלים בכל רחבי הספקטרום קצת על הצד החלש שלו,
למרות נצילותם הממוצעת של הרמקולים המשודכים בסקירה זו ולמרות החדר המחמיא ליתרונותיו של המגבר הרגשתי האישית שהוא לא בדיוק "שם" .
לי זה די קריטי מכיוון שאחוז ההאזנה שלי לסגנונות המוסיקה הללו היא די גדולה .
מדיסקוסים רבים עם היבואן ערן (שללא ספק מבין במה שהוא עושה ובמכשירים שהוא מייבא ברמת אליפות עולם !) וכן עם תכתובת די רחבה עם המייצרת ובעלת החברה אווה- מאנלי שעברה בדיוק תאונת סקי ושוכבת עם גבס בבית וענתה למיילים שלי באריכות ובמהרה .
הבנתי ש למאנלי יש "פתרון" בתחום השליטה המסוימת בתקציבים הלא גבוהים במיוחד ,
והם ה MAHI- MAHI , זוג מונו- בלוקים שמהווים את האבולוציה של הסטינגריי רק בייצור טיפה שונה ,
במקום מגבר בודד בשסיי בודד ה MAHI -MAHI הם סטינגריי מפורק ללא הקדם-מגבר הפאסיבי שמצוי באינטגרייטד . כמובן שלשם ההשלמה תצטרכו להשלים לזוג גם קדם מגבר כדי לקבל את התמונה המלאה או מקור עם יכולת שליטה בווליום .
גם ל סטינגריי וגם ל MAHI רגישות הכניסה גבוהה ביותר ואין שום בעיה לעבוד איתם מהמקור ישירות.





כמובן של MAHI -MAHI ציוות של קדם טוב ורציני יתקבל בברכה להשלמת השליטה והדינאמיקה שהם מתיימרים להביא ביחס לסטינגריי ,

אך פה יש את עניין התקציב והסט המפורק יעלה פי 2 או קצת יותר כולל קדם ראוי מאשר האינטגרייטד המתומחר במחיר ששווה לכל נפש .
הNAHI NAHI לא יקרים מהסטינגריי בפער גדול אלא רק ב 250$ בלבד .
אך לא במונו-בלוקים מדובר, אלא באינטגרייטד שעושה מוסיקה באופן לא רע בכלל . לאחר מסקנותיי בקשר לסגנון המוסיקה שהסטינגריי לא התמודד באופן משביע רצון מסוים עימו,
החלטתי איפה להניח לו בנושא ולהמשיך ולהאזין למוסיקה קצת יותר "קלה" מבחינת דינאמיקה ועומס .

עברתי קצת לרוק , להקות כמו "טרייבל טק" (פיוז'ן), "טראנסאלנטיק" (רוק פרוגרסיבי) ואחרים מצאו את דרכם אל המערכת מ ספריית הדיסקים.
להפתעתי המגבר "הקטן" הזה עשה אותם לא רע בכלל . כמובן שעומס מוסיקאלי רב יש כאן ואת התחום התחתון ביותר הוא לא תפס כמו הפוואר ההיברידי שלי ,אך הוא הביא את הקסם שלו ללא כל ספק בדיוק כפי שהביא אותו עם מוסיקה ג'אז אפילו קצת יותר עמוסה כגון BIG BAND .
המיד המדהים של המגבר והתלת ממדיות שהוא מביא לכל סגנון מוסיקה שמתנגן לו בחדר הוא בגדר מופלא .
זהו לא המגבר המושלם והוא גם לא עולה כמו מגבר מושלם , אך בשביל קצת פחות מ 9K בשקלים אפשר לקבל מגבר אינטגרייטד שמנגן לא רע בכלל ונותן תמורה גם לסופרלטיבים מפולפלים מכיוון ה HIGH END .

את הז'אנר הזה הוא כנראה אוהב מאד (רוק הכוונה), אולי זה תלוי ביחס ישיר לסוג השפופרת שאווה החליטה להשתמש בה כך שהיא מתאימה מאד למוסיקה שיוצאת ממגברי הגיטרה והאולפנים שהקליטו את סגנון המוסיקה הזה .
אם בג'אז השתמשתי כמעט באופן בלעדי בדרגת ה"טריוד" של המגבר (להזכירכם עם דרגת הגברה של 20 וואט לצד ), במוסיקה הקלאסית המורכבת יותר וכמובן בז'אנר הרוק לגווניו העברתי את המגבר לדרגה השנייה שהיא ה אולטרלייניאר ,
(40 וואט) .


כל אחד מהשילובים נותן את יתרונותיו לסגנון המוסיקה שמתנגן באותו הרגע , ג'אז מבקש פחות מאסת עבודה מהמגבר כך שאפשר לתת למגבר לעבוד ברמה של 20 וואט אך זה נותן את הסאונד ה "טיובי"- משהו, הרומנטי והתלת מימדי העמוק ביותר ביתרונותיו .
מנגד הז'אנרים המורכבים יותר מבקשים כוח עבודה רב יותר. המגבר מסוגל לכך אך זה בא על חשבון הסאונד החמים והמתוק של המגבר.
למרות שגם פה יש אותות לחמימות במיד אך עם שליטה טובה יותר במיד בס ובספקטרום כולו יחסית .
עם המגבר נהניתי כשבוע וחצי לערך עד שזמנו הגיע לחזור לבעליו אל היבואן . סגנונות המוסיקה שפועלים עליו רחבים ,
אם כי הוא לא מושלם וגם לא יכול להיות כזה בכל האלבומים או היצירות שהקשבתי להם בשבוע וחצי הללו.
המגוון היה עצום לכל מגבר או סט אפ בשאר הם.
ההתאמה עם הרמקולים הפרטיים שלי מבחינתי לא צלח בשל הגבוהים המאופינים עם סאונד הבית של פוקל וכמו כן של מאנלי גם כן .
לי זה היה לפעמים TOO MUCH. מאד יכול להיות ואיני שולל זאת שיהיו כאלה שיחבבו את הסינרגיה הזו ואפילו יעדיפו זאת, אך הצעתי היא לקחת את המגברים האלו לסגנון רמקולים שהם קצת יותר "חמימים" באופיים מאשר JM LAB .
המגבר נותן יופי של עבודה וורסטיליות בדרגות ההגברה והאופי שהוא מביא עימם לסגנונות מוסיקה שונים ,
לאוהבי הרוק אולי זה מפתיע, אך אם הינכם מאזינים בחדרים קטנים, עם רמקולים בעלי נצילות בינונית ומעלה.
כדאי מאד לבדוק את המגבר! אתם תופתעו לשמוע כמה מתוק ופאנצ'י המגבר הזה יכול לעשות את המוסיקה שלכם.
המגבר די שקוף ואפשר לשנות טיפה את האחוזים הבודדים ולתת לו fine tuning בעזרת חיווט מחברות שונות ,
רק שימו לב לא לעבור את מחירו של המגבר במחירי הכבלים המוצעים למכירה ,
המגבר רגיש מאד בכניסה ומקורות לא איכותיים מספיק ורעשים מהמערכת יעשו עוול לסאונד של המגבר.
המגבר יפיוף ללא ספק ועם מראה "אינדסטיריאל" גברי משהו, ו בעל מקדם WAF די רחב.


הוא יתקבל בברכה על דירי הבית והחשוב מכל כמובן על האישה .
במחיר של המגבר הזה קשה למצוא מתמודדים (שפופרתיים) ראויים לציון , יש עוד כמה חברות שמציעות מגברי אינטגרייטד כמקשה אחת להגברה אך הם בדרך כלל נבנים במזרח (ואין שום דבר רע בכך).
למי שמתכנן הגברה עד 10K שח , ממליץ מאד להגיע אל היבואן של MANLEY בארץ ולבדוק טוב את המגבר החביב והמופלא הזה .



אביעד

הבהרה חשובה :
בכתבה עצמה הצגתי מבחינת התקציב והמחיר את המגבר סביב ה 9000 שח (סביב הריטייל שלו בחו"ל )
המגבר נמכר כבר כמה שנים בארץ סביב המחיר של 11800 (שזה היה המחיר חול בשער הגבוה שה $ היה אז + -)
עדיין מחיר לא רע בהתחשב לאיכותו ותימחרו היה סביר בהחלט (בלשון המעטה) .
כיום הסטינגריי מתומחר סביב ה 10,000 שח בשל הירידה החדה בשער ה $ (במקום 11800 ריטייל בארץ) כמובן שהמחירים הם לפני משא ומתן והשרות המצויין שערן נותן ללקוחותיו .
בברכה אביעד .

אין תגובות: