לפני שאני סוקר דיסק מיוחד במינו שרכשתי לאחרונה חשבתי להתחיל דווקא בסקירה קצת שונה
ממה שאנו רגילים כאן .
לא עוד סקירה של מגבר , מקור דיגיטאלי או אנאלוגי . לא עוד סקירה של כבל או איזה טוויק וודוואיסטי.
הפעם סקירה של כלי נגינה ולא סתם כלי נגינה , כלי נגינה מיוחד במינו שרובנו לא נתקלים בו כלל
בחיינו ואם כן אז במקרה .
כלי הנגינה שאני הולך לסקור (אם כי בקצרה , לא אלאה אתכם בפירוט רב)
הוא ה VIOLA D'AMORE או בעברית "כינור האהבה" .. (תרגום מאיטלקית)
אתחיל עם תיקון קטן כבר על הכתוב פה .
קשה לי מאד למצוא מילה בעברית שתהווה תרגום נאות למילה VIOL
המילה VIOLIN = כינור , למילה VIOL אין כל כך תרגום עברי .
אנחנו בעברית קוראים "לכינור הגדול יותר" "ויולה" בדיוק כפי שהוגים VIOLA בשאר השפות הלטיניות .
VIOL היא משפחה קצת שונה שממנה נגזרים ה ויולה (שוב המילה הזו) וכמובן ה VIOLON שבעברית אנו הוגים צ'לו.
את הכינור והויולה בניגוד לצ'לו מחזיקים באופן כמעט מאוזן מתחת לסנטר ואת הצ'לו בין הרגלים בצורה אנכית .
את ה VIOLA D'AMORE למרות שהיא ממשפחת ה VIOL היא מנוגנת כמו כינור מתחת לסנטר אך גודלה דומה לVIOLA המודרנית .
את המיתרים שהקשת עוברת עליהם מייצרים ממתכת או ממעי במאות הקודמות.
כאמור, גודלה כויולה מודרנית עם גב שטוח וראש מעוקל .
מנגנים עליה בעזרת קשת (BOW) ובנוסף ל 6 _או 7) מיתרים מתוחים עליה עוד 14 מיתרים שמשמשים לסאונד בלבד בכך שהם מווברצים בשל אוברטונים המתקבלים מהטונים המנוגנים ספציפית על המיתרים העיקריים .
A, d, a, d', f#', a', d''. – (הדגם של ה 7 מיתרים . )
בנוסף לאלו ישנם 14 מיתרים סימפטטים .
מקנים לכלי הנגינה את החמימות והמלודיות המקסימה שלהם .
ב"ויולה דאמורה" המיתרים הללו מקנים את החום ואת העונג שיש לסאונד המופלא שלה .
המיתרים הסימפטטים מווברצים ביחס ישיר לאוברטונים ולתדרים אשר המיתרים המנוגנים על ידי ה קשת מפיצים .
אם נעביר קשת על מיתר A שמווברצ ב 440HZ מיתר E (סימפטטי) יתחיל לקבל רזוננס (330HZ) בשל המכנה המשותף שלהם ב 1320 HZ .
כמה מהמלחינים שכתבו ל VIOLA DAMORE היו – מוצארט , ויואלדי , באך כמובן ,היידן ואחרים .
את ה VIOLA D'AMORE נטשו (כמו המון כלים מהתקופות הללו) ברגע שהווליום שיכלו להפיק מהם היה חלש מידי עבור אולמות גדולים ועבודת תזמורת גדולה .
שם תפסו את מקומם הכינורות המודרנים הויולות הצ'לו ועוד .
מקווה שנהניתם ..
ועכשיו לדיסק עצמו שלשמו נתכנסנו כאן .
למי שעקב בימים האחרונים על השרשור מוסיקה ההולך ותופח ..שם לב שהאלבום האחרון שהצגתי היה
7 הקונצ'רטים ל VIOLA D'AMORE של VIVALDI .
את הקונצ'רטים מנגן באלבום FABIO BIONDI שהוא היום אחד מהכנרים המוכשרים והטובים בעולם .
אחד שהתמחה בשנים האחרונות ומקליט באופן אינטנסיבי מוסיקה מהשנים של באך ויואלדי וכדומה .
האלבום מוקלט ברמה גבוהה מאד , כאשר הקונצ'רטים מנוגנים עם ליווי של בעיקר כלי קשת (כך ויואלדי כתב זאת בכל מקרה)
רק ב 2 קונצ'רטים מסוימים יש שינויים גם בעינין זה .
באחד הקונצרטים מלווים גם כלי נשיפה מה שמכניס אווירה קצת יותר מתוחה או אולי קצת יותר לחוצה .
בקונצ'רטי השביעי הסאונד משתנה מכיוון שהקונצ'רטי נכתב (ומבוצע ) ל לוטה ול VIOLA ..
הוא מדהים ביופיו , והדו שיח המדהים בין כלי נגינה כאלו שונים אך כל כך קרובים (בגלל המיתרים וכו) עושה את הכל אפילו מדהים אף יותר .
פאביו ביונדי הוא כנר בחסד הוא שולט ב ויולת האהבה ביד רמה, הוא פשוט עושה ת העבודה מול כתיבתו של ויואלדי באופן כמעט טוטאלי .
יש המון המון רווחים במוסיקה מהתקופה ונגנים "מתוקים" מידי לפעמים מותחים את החבל קצת רחוק מידי בטכניקה או במתיקות OVER שלהם .
פאביו מנגן את 7 הקונצ'רטים באופן מושלם , סאונד ה VIOLA שך פאביו מדהימה בחומה וברזוננסים שהמיתרים הסימפטטים מוציאים .
ה VIOLA D'AMORE שפאביו מנגן עליה באלבום זה יוצרה במילאן באמצע המאה ה 18 .
והיא כוללת 6 מיתרים עיקריים ו 6 סימפטטים (לא כפי שהצגתי את הרעיון הכללי בסקירה למעלה )
האלבום כאמור מנוגן לעילא ומוקלט ברמה שקשה להעתיק .
נגינתו של פאביו עילאית והליווי שהוא מקבל ברמה בינלאומית .
הטכניקה שהוא משתמש במידה הנכונה מביאה את ניחוחות הרנסנס ואת ההשקעה של ויואלדי בתמורים במוסיקה עצמה ופחות בקישוטים האלמנטרים שכביכול אפשר להגזים בהם .
מהסידרה עוד כמה כותרים מענינים ביותר .
בקרוב מקווה לסקור כמה מהם שעומדים להפתח .
מומלץ ביותר .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה