
למי שלא מכיר את חברת מוראל מנס ציונה אשר מייצרת רמקולים כולל הדריברים של עצמה ,
אני מציע לסור במהירות כדי להתרשם ממגון מוצריה המצויינים ומטיבם .
החברה ישראלית והוקמה בשנת 1975 ,התחילה לייצר רמקולים וכן דריברים לעצמה .
החברה ישראלית והוקמה בשנת 1975 ,התחילה לייצר רמקולים וכן דריברים לעצמה .
החברה התפרסמה בעיקר באודיו לרכב וזוכה לשבחים מהמגזינים הנחשבים ביותר בעולם מזה שנים רבות על ציוד האודיו לרכב .
החברה נכנסה לתחום הקולנוע ביתי וכן גם לסטיראו HI FI .
החברה מייצרת ליין רמקולים מצויינים אשר עונים לשם OCTAVE .
הרמקול מיוצר בשני פורמטים : הראשון הוא "קוריאן" חומר שישי בשילובים סינטטים אשר גורם לרמקול להשמע נהדר חלק ללא רסוננסים ובעל קולורציה מיוחדת במינה.
הפורמט השני שחברת מוראל הוציאה לרמקול זה הוא אותו הרמקול רק שהתיבה עשויה מ MDF העץ שבו רב חברות האודיו אשר מייצרות רמקולים אוהבים להשתמש .יצירת רמקול זה ב MDF הורידה משמעותית את עלות הרמקול. הרמקול מתומכר נהדר ונשמע מצויין לכל הדעות .
הרמקול הוא Two WAY בעל דרייבר 5 ורבע אינץ פלוס טוויטר מצויין (סופט דום ). הרמקול עצמו מצופה חומר פולימרי שאמור לבטל רזונציות לא טובות לרמקול ומעליו ציפוי נוסף שנותן את הפיניש הסופי לרמקול .
בתוך תיבת העץ (MDF) ישנו חומר ביטומני חשוב כדי לבטל שוב רזונציות מתוך התיבה ולמקסס את הדרייברים אשר עובדים ברמקול .
החברה נכנסה לתחום הקולנוע ביתי וכן גם לסטיראו HI FI .
החברה מייצרת ליין רמקולים מצויינים אשר עונים לשם OCTAVE .
הרמקול מיוצר בשני פורמטים : הראשון הוא "קוריאן" חומר שישי בשילובים סינטטים אשר גורם לרמקול להשמע נהדר חלק ללא רסוננסים ובעל קולורציה מיוחדת במינה.
הפורמט השני שחברת מוראל הוציאה לרמקול זה הוא אותו הרמקול רק שהתיבה עשויה מ MDF העץ שבו רב חברות האודיו אשר מייצרות רמקולים אוהבים להשתמש .יצירת רמקול זה ב MDF הורידה משמעותית את עלות הרמקול. הרמקול מתומכר נהדר ונשמע מצויין לכל הדעות .
הרמקול הוא Two WAY בעל דרייבר 5 ורבע אינץ פלוס טוויטר מצויין (סופט דום ). הרמקול עצמו מצופה חומר פולימרי שאמור לבטל רזונציות לא טובות לרמקול ומעליו ציפוי נוסף שנותן את הפיניש הסופי לרמקול .
בתוך תיבת העץ (MDF) ישנו חומר ביטומני חשוב כדי לבטל שוב רזונציות מתוך התיבה ולמקסס את הדרייברים אשר עובדים ברמקול .
נתוני הרמקול חשובים הן מפני שהרמקול ככל שטוב הוא, "הבעיתיות" העיקרית היא שקשה מאד למצוא לו הגברה נאותה .
אמנם הרמקול בעל עקבה נומינאלית של 8 אום אך ההתנגדות שלו עומדת על 83DB . שזאת נצילות בעייתית מאד לרמקול מדפי שכזה .
לאחר שמתאימים לרמקול הגברה נאותה "שמזיזה" אותו, לרמקול תכונות מצויינות. המושגים השכיחים ביותר בסקירות לגביו בעולם ובארץ הם: רמקול מוצלח ביותר אשר נותן תמורה מצויינת למחירו , הרמקול "עגול" "מתוק" אך מאד מאד "חושפני" תודות לטוויטר המצויין שמוראל פיתחה למענו .
הרמקול מתאים להמון סוגי מוסיקה וכבר מהכרותי עם הרמקול כבר יותר משנה במועדים שונים ולפעמים לשעות ארכות אני יכול להסכים שהרמקול פשוט מתאים את עצמו לרב סוגי המוסיקה שהעברתי דרכו .
אמנם הרמקול בעל עקבה נומינאלית של 8 אום אך ההתנגדות שלו עומדת על 83DB . שזאת נצילות בעייתית מאד לרמקול מדפי שכזה .
לאחר שמתאימים לרמקול הגברה נאותה "שמזיזה" אותו, לרמקול תכונות מצויינות. המושגים השכיחים ביותר בסקירות לגביו בעולם ובארץ הם: רמקול מוצלח ביותר אשר נותן תמורה מצויינת למחירו , הרמקול "עגול" "מתוק" אך מאד מאד "חושפני" תודות לטוויטר המצויין שמוראל פיתחה למענו .
הרמקול מתאים להמון סוגי מוסיקה וכבר מהכרותי עם הרמקול כבר יותר משנה במועדים שונים ולפעמים לשעות ארכות אני יכול להסכים שהרמקול פשוט מתאים את עצמו לרב סוגי המוסיקה שהעברתי דרכו .
הספסיפיקציות של ה OCTAVE מצינות שהרמקול יכול לטפס ל 30KHZ ולרדת ל-40 ב-1.5 +/- DB. כך שהרמקול מגיע לרב התדרים השכיחים ביותר כמעט בכל מוסיקה.
אך משהו היה חסר לאוהבי ה OCTAVE עם השנים והרב "קבע" שלרמקול "אין בס" מספק ...

מתכנני חברת מוראל לא נחו על זרי דפנה לאורך זמן והשנה הגיחו לאוויר העולם ה"משלימים " ל-OCTAVE האגדי של החברה .
הציפיה להם היית דיי ארוכה אך כאשר הזוג הראשון נחת בחנות המפעל , חברי זיו פרלמן מנהל החנות בנס ציונה הרים לי טל בנייד ואמר " הם כאן , בוא להקשיב" לא התמהמתי יתר על המידה ולאחר יום אחד, כבר הגעתי למחוזו בנס ציונה, כדי לתהות על קנקנם של הסאבים המיוחלים, המשלימים את ה OCTAVE שאני כל כך אוהב .
את האמת שברב המיקרים ששמעתי מוסיקה בחנות זו, אצל חברי הטוב זיו, זה היה כמעט תמיד בתצורת ה OCTWIN
( 4 רמקולים סך הכל 2 זוגות בכל צד העומדים אחד על ראשו של השני ). הפעם שנכנסתי ה-OCTAVE עמדו על שתי "תיבות" בדיוק ברוחב ובעומק המתאימים לרמקולים עצמם באותו הפיניש (לבן) הסט נראה מושלם ויפיהפה ופשוט הסתכלתי עליו מקדימה, מאחורה ומהצדדים למשך כמה דק לפני התחלת הסשיין שכל כך חיכינו לו .

לי ולזיו מנהל החנות במוראל ראש מוסיקלי דיי דומה ואנחנו מדברים בעקרון באותה השפה , מייד הדיסקים התחילו לעוף לכיוון המקור כדי להזיז את הרמקולים ולהבין למה חיכינו כל כך הרבה ,לא לפני שמיקמנו את הרמקולים באופן נכון מהקיר ואחד מהשני ששום רמקול אחר בתצוגה לא יפריע כדי להרגיש ולבחון את הרמקול בצורה האופטימלית ביותר (באותו החדר כמובן) . לרמקולים חיברנו סט של "קיימבריג' אודיו " רסיבר+ מקור שהזיז את הסט דיי בקלות ודיי טוב באופן מפתיע .
הדיסק הראשון שנכנס לCD היה ה "5 של מהאלר" כדי לשמוע את הפתיחה .
למרות שהאנרגיות דיי מאסיביות בפתיחת היצירה אין המון מידע בתדרים הנמוכים מאד כך שהאוקטבים המושלמים לא
למרות שהאנרגיות דיי מאסיביות בפתיחת היצירה אין המון מידע בתדרים הנמוכים מאד כך שהאוקטבים המושלמים לא
התיבות המשלימות את ה OCTAVE הקטן הם בגובה של 70 סמ ובעומק ורוחב של האוקטב עצמו (175ממ, 325ממ) בתיבות מוקמו שני דרייברים של 9 אינץ בתצורה איזוברית (ISOBARIC) זאת אומרת ששני הדרייברים עומדים אחד מאחורי השני (תנוחה תורכית) ופורט ריפלקס לתיבה עצמה כדי "להוציא אוויר" זה דבר שמתבקש כמובן לסידור הנל .
הקרוס בתיבה הפאסיבית חותך ב 120HZ והספסיפקציות המצויינות ברשומות על הסאב מציינות שהתחתית נמצאת ב 20HZ מה שמביא את הסט כולו לסט פולריינג' מושלם .
מייד במקום ה" חמישית של מהאלר" הוחלף במהירות הדיסק לקטעי אורגן מפרי עטו של "צזאר פראנק" כדי לשמוע את הפדלים ואת הצינורות המייצרים את התדרים שלשמם התכנסנו בבוקר יום ראשון זה . את התדהמה שלי מהסט באותו הרגע לא אוכל להעביר כנראה במילים אך אוכל להגיד דבר אחד ; בפדאל הראשון שהנגן נגע בתדרים שיורדים מתחת ל 40 עברתי עם ישבני לקצה הספה . התדר פשוט יצא מהרמקול וניכר שזה היה רמקול שמזיז אותו ולא התאבכויות אקוסטיות בחדר אשר מגבירים תדרים מסויימים או יוצרים אנרגיות רזוננסיות ודומה שיש לנו המון "בס"אמיתי בחדר .
מייד במקום ה" חמישית של מהאלר" הוחלף במהירות הדיסק לקטעי אורגן מפרי עטו של "צזאר פראנק" כדי לשמוע את הפדלים ואת הצינורות המייצרים את התדרים שלשמם התכנסנו בבוקר יום ראשון זה . את התדהמה שלי מהסט באותו הרגע לא אוכל להעביר כנראה במילים אך אוכל להגיד דבר אחד ; בפדאל הראשון שהנגן נגע בתדרים שיורדים מתחת ל 40 עברתי עם ישבני לקצה הספה . התדר פשוט יצא מהרמקול וניכר שזה היה רמקול שמזיז אותו ולא התאבכויות אקוסטיות בחדר אשר מגבירים תדרים מסויימים או יוצרים אנרגיות רזוננסיות ודומה שיש לנו המון "בס"אמיתי בחדר .
הרמקול החדש פשוט יצר תדרים נמוכים כמו שהם והביא אותם עד לספה באופן מצויין ומדוייק . מייד עם תחילת ההתרגשות התחלנו להכניס לתוך המקור כמות דיסקים בלתי מבטולת . בעוברנו לג'אז קליל, (פטרישיה ברבר בהופעה חיה בצרפת, עם קונטראבס ומתופף ) .
שמענו כל תו, את כל הנפח של הופעה חיה, ההרמוניות המיוצרות עיי הכלים היו שמיעות וכל "התנפחות" הכלי לאחר פריטה על מיתר נקי , כל דריכה על פדל הבס אצל המתופף, הביא אותי יותר ויותר לקצה הספה שעליה ישבתי בחדר ההדגמה .
הרמקול פשוט שר .
זהו לא סאב קולנוע ביתי , זוהי לא תיבת סיבית אשר יורה תדרים נמוכים ללא הבדלה ,אלה הם משלימים איכותיים ומדוייקים לאחד הרמקולים הטובים שיש למחירו . דיסקים נוספים שהושמעו באותו הבוקר היו ג'ק לוסיה מנגן באך , טריו מצויין בהקלטה של TELARC הסאונד היה מדהים כאן, סולו קונטראבס נוגע ללב ופשוט מעביר צמרמורות בנפח שהרמקול מייצר .
את הפסנתר של ג'ק לוסיה פשוט מרגישים בכל איבר ואיבר בגוף ואפשר לחוש כאילו אתה נמצא באולם שבו הקליטו את האלבום הנהדר הזה , פטישי הקלידים נשמעים בבירור על כל הקלדה , והתוים האחרונים באחד הקטעים אפילו העבירו לי כמאזין את הפסנתר בשלמותו שרק מוסיקאי שהיה ושמע פסנתרים בחייו יכול להבין עד כמה הרמקול הזה כרגע מושלם לרגע קל זה כמובן.

המיתרים הארוכים של הקלידים הראשונים בפסנתר נעו והיה אפשר לשמוע כל תזוזה מילימטרית שלהם ואפילו את המתכת שנמצאת בתוך תיבת התהודה של הפסנתר היה אפשר לשמוע מזמזמת. הרמקול הנוסף שהOCTAVE עומד עליו מחובר באופן מקביל ולא דורש שום הגברה נוספת או מיוחדת (למרות שתמיד אפשר לעשות ככל העולה על רוככם ותמיד יש אפשרות של שיפור בהגברה נוספת ומתאימה ) חיבור "שני" הרמקולים באופן מקבילי הופכים את העקבה מ 8 אום ל 4 כמובן וזה דבר שגם מקשה קצת על מגברים כאלה או אחרים אך אם כבר מצאתם מגבר מספיק טוב כדי שיזיז את ה OCTAVE "ההשלמה" לא תהווה בעיה רצינית .
נראה כאילו הסט של "קיימבריג'" אשר חיברנו להאזנה זאת עשו את עבודת נאמנה, למרות שחוגת הווליום היית בפעמים רבות בחצי הסקאלה ,כדי שנרגיש בנפח ובתדרים כפי שאהבנו או רצינו .
כמובן גם קטעי סרטים נוסו על ידנו ב סט זה + שני OCTAVE בצדדים וסנטר ואפשר להגיד שגם בתחום הנל הסט לא מאכזב כלל וכלל .סצנת החיצים בסרט "גיבור" היה מלא באנרגיות ובדינאמיקה מדהימה . הסט עבד באופן יציב וטוב והעביר לחדר את תחשות הסרט כמו שצריך . סצנה נוספת שנבדקה היית אחת ה"תמונות" בסרט "אדון ומפקד" כאשר סערה פוקדת את הספינה ,
גם כאן היה אפשר לשמוע את "המשלימים" נותנים ביצועים של אוירה מיוחדת ונפח כליי מצויין בחדר עיי העברת התדרים הנמוכים אל הספה שבה ישבנו .
לסיכום :

לOCTAVE הגיעו "האחים הגדולים" אשר משפרים את פס רוחב התדרים של הרמקול המצויין הזה עד כדי "פול ריינג'" .
התיבות הנוספות לוקחות את הרמקול ליגה אחת מעלה (או כמה) ונותנות למאזין את כל מה שחלם עליו בזמן שקנה זוג OCTAV מלכתחילה.
"המשלימים" עושים עבודה מצויינת מבחינת התאמה לOCTAV קולורטיבית ומבחינת דיוק זמנים ודיליי ואווירה כללית.
לא עוד סאב מחברה שונה , סאב לא חזק מידי, לא מותאם וכדומה .
ל OCTAVE יש התאמה מושלמת כדי להעביר את כל ספקטרום התדרים השמיע וההתאמה פשוט מושלמת .
"מוראל" ייצרו שוב מוצר מוצלח ומצויין אשר נותן תמורות מעולות למחירו .הסט כולו מתומחר (מחירון) היום ב 11,700 שח שזה לדעתי מחיר מצויין לתמורה שכזאת .המלצה שלי ? טוסו לנס ציונה כדי להקשיב לפלא הזה .סט הOCTAVE הושלם בשנת 2005 . והמוסיקה טובה מתמיד דרכו .
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה